Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Home » Symposium Nederlandse kunst in de wereld 1980-2013

Deze activiteit heeft plaatsgevonden op:

Dinsdag 02 jun ’15

Symposium Nederlandse kunst in de wereld 1980-2013

Het symposium wordt georganiseerd in samenwerking met de Boekmanstichting, de Akademie van Kunsten en Ton Bevers (Erasmus Universiteit Rotterdam).

Aanleiding is de publicatie van Nederlandse kunst in de wereld: literatuur, architectuur en beeldende kunst 1980-2013, van auteurs Ton Bevers, Bernard Colenbrander, Johan Heilbron en Nico Wilterdink bij uitgeverij Vantilt. Dit boek is het resultaat van een omvangrijke en diepgaande studie naar de zichtbaarheid en waardering van Nederlandse literatuur, architectuur en beeldende kunst in het buitenland.

De conclusies van het onderzoek zijn niet alleen van betekenis voor de drie onderzochte disciplines, maar ook van belang voor een reflectie op internationalisering in andere delen van de cultuursector en de ontwikkeling van toekomstig cultuurbeleid. Tijdens het symposium proberen we met een reeks uiteenlopende sprekers een aantal van de conclusies te vertalen in concrete adviezen voor de kunstpraktijk en overheidsbeleid op alle niveaus.

Programma
Moderator Katinka Baehr interviewt auteur Ton Bevers over zijn belangrijkste bevindingen in het boek. Wat viel hem op als het gaat om de internationale zichtbaarheid en de waardering van Nederlandse kunst en welke factoren zijn volgens hem bepalend voor de positie van Nederlandse kunst in de wereld?

Na het interview volgen drie panelgesprekken over conclusies in het boek.

  • Duitsland: dé springplank voor een succesvolle internationale carrière? Met onder andere Jurriaan Benschop (schrijver en kunstcriticus, woont en werkt in Berlijn), Inez Boogaarts (secretaris/directeur RRKC, voormalig cultureel attaché in Düsseldorf, voormalig directeur SICA) en Shirley den Hartog (manager Erwin Olaf).
  • Nederland moet reizen en culturele immigratie stimuleren. Met onder andere Jan Zoet (directeur Theaterschool Amsterdam en voormalig directeur Rotterdamse Schouwburg) en Caroline Bos (mede-oprichter UNstudio en Principal Urban Planner).
  • Publiek of privaat gefinancierd? Wat bieden de instrumenten van het (internationaal) cultuurbeleid en moeten we niet vooral onze concurrentiepositie in het private circuit verbeteren? Met onder andere Andreas Blühm (directeur Groninger Museum) en Lex ter Braak (directeur Jan van Eyck Academie, voormalig directeur Fonds Beeldende Kunsten, Vormgeving en Bouwkunst).

Bent u programmeur, auteur, curator, kunstenaar, architect, vormgever, artistiek of zakelijk leider? Draagt u bij aan de internationale ambitie en strategie van uw organisatie of werkt u op het terrein van het internationaal cultuurbeleid? Dan nodigen wij u van harte uit voor dit symposium en deel te nemen aan het gesprek over strategieën die bijdragen aan de Nederlandse culturele zichtbaarheid in de wereld.

Praktische informatie
Datum: dinsdag 2 juni 2015
Tiijd: 15.30 – 17.00 uur (inloop vanaf 15.00 uur)
Locatie: Compagnietheater, Kloveniersburgwal 50 in Amsterdam
Voertaal: Nederlands
Toegang: gratis
Aanmelden: via het aanmeldformulier

Klik hier voor meer informatie

——————————————————–

Publicatie 
Nederlandse kunst in de wereld is het resultaat van een omvangrijke en diepgaande studie naar de zichtbaarheid en waardering van Nederlandse literatuur, architectuur en beeldende kunst in het buitenland in de periode 1980-2013. Transnationaal cultureel verkeer is tot nu toe vooral bekeken als verspreidingsproces van centrum naar periferie. In Nederlandse kunst in de wereld staat de omgekeerde richting centraal: hoe vinden vanuit een relatief klein land als Nederland culturele producten hun weg naar andere landen en continenten? En hoe wordt in het buitenland over dit werk geoordeeld?

Over ongeveer 2000 beeldend kunstenaars, 360 architecten en 100 schrijvers werd een schat aan informatie verzameld. De gevonden patronen van spreiding en waardering en van veranderingen daarin hebben de auteurs vastgelegd in tabellen en grafieken, in beschrijvingen en analyses van het culturele veld en in portretten van de carrières van individuele schrijvers, architecten en beeldend kunstenaars. Ook wordt aandacht besteed aan onder andere de verhouding tussen de private en publieke sector in de verbreiding en waardering van Nederlandse kunst, de rol van het cultuurbeleid en de verwijzing naar typisch Nederlandse eigenschappen in de promotie en de receptie van Nederlandse kunst in de wereld.
Een belangrijke conclusie uit de studie was de onmisbare rol van Duitsland als springplank voor een succesvolle internationale carrière voor Nederlandse kunstenaars. Ook bleek uit de studie dat immigratie en emigratie van kunstenaars een belangrijke succesfactor voor het Nederlandse culturele klimaat zijn. De conclusies van het onderzoek zijn niet alleen van betekenis voor de drie onderzochte disciplines, maar ook van belang voor een reflectie op internationalisering in andere delen van de cultuursector en de ontwikkeling van toekomstig cultuurbeleid.

Ter voorbereiding op deze publicatie verschenen in 2012 twee bibliografieën over de Nederlandse kunst in de wereld en letteren. Deze zijn gratis te downloaden via de internetcatalogus.

Voorafgaand aan het symposium organiseerde de Boekmanstichting in samenwerking met DutchCulture en De Akademie van Kunsten een expertmeeting over Nederlandse kunst in de wereld met o.a. Abram de Swaan, emeritus universiteitshoogleraar sociale wetenschap aan de Universiteit van Amsterdam. Een kort verslag van de expertmeeting vindt u hier.

Partners & subsidiënten