Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Ruimte in de stad

Literatuur uit de catalogus

Gedeelde ruimte : over het publieke domein van morgen

Akademie van kunsten
Pleinen, stations, straten, theaters, bibliotheken en andere openbare ruimtes worden door mensen gevormd, maar omgekeerd worden mensen ook door die ruimtes beïnvloed. Wanneer mogen bedrijven die inrichten en hoe mag of moet de overheid sturen? Wat is bijvoorbeeld de invloed van gesloten poortjes om in te checken voor de trein, reclameborden, of van hoe een stratenplan eruit ziet? Interviews met acht leden van de Akademie van Kunsten. Landschapsarchitect Adriaan Geuze, beeldend kunstenaar Hans van Houwelingen, kunstenaars Ronald en Erik Rietveld van RAAAF, beeldend kunstenaarsduo Liesbeth Bik en Jos van der Pol, architect Francine Houben, theatermaker Adelheid Roosen, beeldend kunstenaar Wendelien van Oldenborgh, schrijver Arnon Grunberg en acteur Gijs Scholten van Aschat geven hun visie over de toekomst van de publieke ruimte.
bezoek catalogus
2019

Stad in transitie, cultuur in verandering : uitgangspunten voor het Rotterdamse cultuurbeleid 2021-2024

Kasmi, S.
Kunst en cultuur in Rotterdam moet de komende jaren voor iedereen toegankelijk worden. Er moet meer kunst en cultuur naar de Rotterdamse wijken, het aanbod op Rotterdam-Zuid moet flink worden vergroot en er moet meer aandacht komen voor cultuur in het onderwijs. Dat zijn een paar van de belangrijkste eisen die wethouder Said Kasmi schrijft in een opzet voor de nieuwe Cultuurnota voor de cultuurnotaperiode 2021-2024.
bezoek catalogus
2019

Resilience and the city : art, education, urbanism

Braidt, A.B., Garcia Lopez, A., Turner, R.
Report contains the selected presentations from the sessions during the 15th ELIA Biennial Conference exploring four themes: shifting centres, shifting margins; art and social cohesion; art and economy; and art and innovation. Each theme provided a framework to examine how the arts can potentially play a vital role in building resilience, especially in urban contexts. What is the role of art schools in a resilient city? How to connect art students with the neighbourhood? How to communicate to decision-makers about equal access to the arts and arts education? Why is it important to educate resilient dancers?
bezoek catalogus
2019

Partners & subsidiënten