6 februari: Onderzoek in zicht met Julian Schaap

Is jouw muzieksmaak racistisch? Tenzij je het liefste naar Nazi-punk luistert met je voeten in legerkisten met witte veters, vind je waarschijnlijk van niet! Muziek brengt mensen juist samen, zo luidt het credo. In de realiteit blijkt echter dat onze muzieksmaak minder onschuldig is dan gedacht. Wanneer we naar rockconcerten gaan zien we een overwegend wit (en vaak ook mannelijk) publiek, terwijl hip-hopconcerten doorgaans een veel multicultureler publiek aantrekken. Onze smaak is niet – zoals onze raciale kenmerken – aangeboren, dus wat gebeurt er precies waardoor muzieksmaak lijkt samen te hangen met ras en etniciteit? En wat is er allemaal gebeurd sinds Elvis Presley de - eens zo “zwarte” rock ‘n’ roll - heeft “witgewassen”? Is er nog steeds grote ongelijkheid of is Elvis eindelijk bezig het gebouw te verlaten, zoals de beroemde uitdrukking luidt?

Julian Schaap onderzoekt dit thema in zijn dissertatieonderzoek Has Elvis finally left the building? Boundary work, whiteness and the reception of rock music in comparative perspective. Door de consumptie van rockmuziek in twee landen (Nederland en de Verenigde Staten) te onderzoeken, laat hij zien dat muziekconsumptie en smaakvoorkeuren meer samenhangen met etno-raciale- en genderongelijkheid dan over het algemeen wordt aangenomen. Hierbij richt hij zich tot drie vormen van receptie van rockmuziek. Ten eerste is er de kritische receptie, waarbij een analyse is gedaan van recensies die zijn geschreven over rockalbums gemaakt door witte en niet-witte rockbands. Ten tweede is er de receptie door rockliefhebbers. Dit is onderzocht door dertig interviews af te nemen met Amerikaanse en Nederlandse fans en met hen te praten over de symbolische grenzen die zij trekken tussen witte en niet-witte makers van rockmuziek. Ten derde worden er impliciete associatietests uitgevoerd, een psychologische test waarmee kan worden gemeten of er een cognitieve associatie bestaat tussen huidskleur en muziekgenres bij muziekconsumenten in het algemeen. Door deze drie consumptieniveaus samen te nemen, kan er een helder beeld geschetst worden over hoe muzieksmaak samenhangt met achtergrondkenmerken op basis van ras/etniciteit en gender.

Tijdens deze Onderzoek in Zicht vertelt Julian Schaap over zijn lopende onderzoek.

Datum: maandag 6 februari 2017
Tijd: 16.00 - 17.30 uur
Locatie: Boekmanstichting
Toegang: gratis

Aanmelden noodzakelijk i.v.m. een beperkt aantal plaatsen.

Julian Schaap (1988) is cultuursocioloog en als docentpromovendus werkzaam op de afdeling Kunst- en Cultuurwetenschappen van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hier doet hij onderzoek naar (onder andere) sociale ongelijkheid en populaire cultuur. Voor meer informatie, zie www.julianschaap.com of volg hem op Twitter @elvishasfinally of Facebook

    Zegt muzieksmaak iets over je huidskleur en andersom?
Bekijk het college Hoe verraadt jouw muzieksmaak je huidskleur? bij de Universiteit van Nederland 

 

Met de reeks Onderzoek in zicht biedt de bibliotheek van de Boekmanstichting onderzoekers een podium om hun scriptie of dissertatie op het gebied van kunst- en cultuurbeleid en praktijk toe te lichten. Dit kan ook lopend onderzoek betreffen. 

Locatie

Boekmanstichting