Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Publiek ter discussie, discussie over publiek

“Het klinkt misschien vreemd, maar publieksontwikkeling gaat niet over publiek.”

“Hoe hoger de productiekosten, zoals bij een orkest, ballet of opera, des te duurder de kaartjes. Deze cultuuruitingen zijn daardoor hoofdzakelijk toegankelijk voor een welvarend, meestal hoogopgeleid, ouder en wit publiek”.

“Alhoewel het cultuurbeleid de verantwoordelijkheid voor het bereiken van een divers publiek bij de culturele organisaties legt, zijn zij niet de enige speler van invloed”.

“Directies en besturen moeten hun organisatie meenemen in een nieuw narratief over de relatie tussen kunst/cultuur, inclusie, omgeving en instelling”.

Noten

1 De tekst dient gelezen te worden als opmaat naar een uitgebreide, multiperspectivische beschouwing op culturele diversiteit, inclusie en democratisering in de cultuursector die in 2022 zal verschijnen.

2 Zie voor typering van het modernistische en democratische kunstbegrip: Trienekens (2020).

3 Evaluatie Regeling MeeMaakPodia in opdracht van het Fonds voor Cultuurparticipatie. Rapport en handleiding verschenen najaar 2021. Zie ‘publicaties’: www.urbanparadoxes.nl

4 Benchmark Diversiteit in opdracht van het Concertgebouworkest.

5 Uitspraak van Saman Amini in Kunststof: www.nporadio1.nl/kunststof/onderwerpen/65927-2020-10-06-kunststof-saman-amini-theatermaker-enacteur

Literatuur

  • Trienekens, S. (2020) Participatieve kunst: gewoon kunst in moeilijke omstandigheden. Rotterdam: V2_Publishing.

 

Sandra Trienekens

Sandra Trienekens is sociaal geograaf (MA) en cultuursocioloog (PhD). Met haar onderzoeksbureau Urban Paradoxes richt ze zich op participatie, inclusie en democratisering in de cultuursector

Partners & subsidiënten