Musea onder druk
“Ook al zijn musea vrijwel altijd afhankelijk van externe financiering, inhoudelijk opereren ze in principe autonoom.”
“Als de polarisatie en de verharding in de politiek doorzetten neemt de druk op musea toe.”
“Als de polarisatie in de maatschappij en de verharding in de politiek doorzetten neemt ook de maatschappelijke druk op musea toe.”
Noten
1 www.whitehouse.gov/articles/2025/08/president-trump-is-right-about-the-smithsonian/
2 museumvereniging.nl/kennisbank/museumnorm/
3 icom.nl/nl/over-icom/museumdefinitie
4 Pots, R. (2001) ‘De tijdloze Thorbecke: over niet-oordelen en voorwaarden scheppen in het Nederlandse cultuurbeleid’. In: Boekmancahier, jrg. 13, nr. 50, 462-473.
5 http://www.ne-mo.org/advocacy/our-advocacy-themes/independent-museums/
6 NEMO (2025) NEMO Barometer on political influence in museums in Europe. S.l.: Network of European Museum Organisations. De enquête is ingevuld door musea en brancheorganisaties uit 31 landen, waarbij volledige anonimiteit was gegarandeerd. Daarom worden in het rapport en het artikel (noot 8) geen landen bij naam genoemd.
7 Florjanowicz, P. (2025) ‘It takes courage to talk – NEMO Barometer on political influence in museums in Europe’. In: Muzealnictwo, nr. 66, 121-128.
8 Een voorbeeld uit 2004 was de aanpassing van een kaart van Marokko in de catalogus bij de tentoonstelling ‘Marokko – 5000 jaar cultuur’ in de Nieuwe Kerk, zie Straaten, F. van (2004) ‘Viering Marokko begint met rel’. Op: www.nrc.nl, 16 december.
9 Gräper-van Koolwijk, F.Q. (2024) Antwoord op vragen van het lid Van der Velde over weghalen VOC-vlaggen van De Amsterdam door het Scheepvaartmuseum. Tweede Kamer, nr. 1104.
10 Schreuder, A. (2018) ‘Hoe de ophef rond een buste ontstond’. Op: www.nrc.nl, 23 januari.
11 Koning, A. de (2024) ‘Kritiek op Van Abbemuseum nog niet verstomd: “Erg intellectueel en naar binnen gekeerd”’. Op: www.ed.nl, 4 juni.
12 In dit licht is een Tweede Kamermotie van Baudet (FvD) uit mei 2025 (Tweede Kamer, 31490, nr. 369) opvallend, waarin hij suggereert dat de Code D&I een ideologische toets is die haaks staat op artistieke en inhoudelijke vrijheid en dus geschrapt moet worden als subsidievoorwaarde voor culturele instellingen. De motie werd door de minister ontraden omdat er geen sprake is van dwingende sturing of van een harde norm op het naleven van de Code D&I (instellingen vullen dit zelf in).
13 Uiteindelijk kwam er wel een herziening (in 2020, door de onafhankelijke commissie Kennedy).
14 Pagel, J. (in prep.) Fragile independence: funding influence and institutional resilience in European museums (artikel voor de Raad van Europa).
15 Heemelaar, N. (2025) ‘Verontwaardiging binnen Joodse gemeenschap over kunstwerk in museum: “Teksten vol leugens”’. Op: ad.nl, 30 juni.
16 Hermitage Amsterdam koos ervoor om in 2022 de tentoonstelling ‘Russische avant-garde – revolutie in de kunst’ voortijdig te sluiten. Het museum (nu H’ART Museum) verbrak de banden met het moedermuseum in Rusland vanwege de oorlog in Oekraïne.
17 Gloerich, J. (2025) ‘Moreel mijnenveld rond het museum’. In: EW Magazine, jrg. 81, nr. 33, 12-18.