Deze activiteit heeft plaatsgevonden op:
Donderdag 21 feb ’19
Onderzoek in Zicht: De betekenis van kwaliteit in de kunsten door Yvonne van Eekelen
Kwaliteit en kwaliteitsbeoordeling in de kunsten is een doorlopend puzzelstuk voor beleidsmakers, onderzoekers en de kunstwereld zelf. Op verschillende manieren wordt kwaliteit gemeten, beoordeeld en gestimuleerd. Een van de stimulerende maatregelen is de Prix de Rome, de oudste aanmoedigingsprijs in Nederland voor kunstenaars en architecten.
In Yvonne van Eekelen’s promotieonderzoek Kwaliteit en Kwaliteitsbeoordeling van hedendaagse beeldende kunst: Prix de Rome 1985-2011*, onderzoekt ze hoe de kwaliteit van hedendaagse beeldende kunst betekenis krijgt. Hoe het oordeel over kwaliteit tot stand komt en welke actoren daarop van invloed zijn. Dit binnen het brede perspectief van makers, objecten en beoordelaars tot het instituut, het rijk en andere stakeholders van de Prix de Rome.
In deze editie van Onderzoek in Zicht gaat van Eekelen deels op dit multidisciplinaire onderzoek in. Aan de orde komt de betekenis van kwaliteit en hoe aan dit begrip in de kunstwereld, in de wetenschap en in het cultuurbeleid vorm wordt gegeven. Naar aanleiding van actuele discussies schetst de lezing kort de relatie tussen het artistieke en het maatschappelijke domein. Aan de hand van voorbeelden uit de Prix de Rome rapportages en andere publicaties toont Van Eekelen enkele belangrijke voorwaarden voor kwaliteit en de beoordeling van hedendaagse beeldende kunst. Hierbij verwijst ze ondermeer naar de publicatie van Claartje Bunnik in 2016, Naar waarde gewogen : een nieuw model voor kwaliteitsbeoordeling bij de toekenning van cultuursubsidies. Daarnaast laat van Eekelen zien hoe diverse actoren daarop inwerken. Ten slotte geeft van Eekelen enkele voorlopige suggesties voor beoordelaars en beleidsmakers.
In het verleden was van Eekelen docent kunstgeschiedenis afdeling moderne kunst aan de Universiteit Leiden. In dit kader was ze medeorganisator van en spreker op een internationaal symposium Osmosis over interculturele beїnvloeding en veranderende waardesystemen in het erfgoedveld als gevolg van de globalisering. Later gaf ze workshops over kwaliteit en kwaliteitsbeoordeling voor My First Art Collection. Voor het ministerie van OCW was ze jarenlang adviseur voor de afdeling voorlichting en was auteur cultuurbeleid voor allerlei bladen van dit ministerie. Als kunstcritica voor Trouw en Elsevier raakte ze gefascineerd door het fenomeen kwaliteit van de hedendaagse beeldende kunst. Vooral voor Trouw volgde ze de cultuurpolitiek op alle overheidsniveaus en maakte ze beleidsanalyses. Van Eekelen is kunsthistorica en externe promovenda aan de Universiteit van Leiden en heeft een eigen bureau voor beleidsadvisering en profilering van overheden en culturele instellingen, Canonicart.
* De Prix de Rome wordt sinds 2012 georganiseerd door het Mondriaan Fonds. Voor haar lopende promotieonderzoek concentreert van Eekelen zich op het laatste, geheel gereorganiseerde deel van deze sinds 1870 tot en met 2011 aan de Rijksakademie verbonden prijs.
Afbeelding: Het winnende werk van Pilvi Takala Broad Sense in SMART Project Space Amsterdam, Prix de Rome 2011. Fotograaf: Daniel Nicolas