De laatste jaren zijn er veel nieuwe bioscopen in Nederland bijgebouwd. Deze bouw werd enerzijds gedreven door de jaar na jaar toenemende bezoekersaantallen, maar ook door de overname van bioscoopketens Wolff Bioscopen en JT Bioscopen door de grote (en vermogende) buitenlandse concerns Kinepolis en Vue (Bankersen 2016). Door investeringen in nieuwe complexen nam het aantal bioscopen toe tot 152 aan het einde van 2017 – zes meer dan in 2015. De nieuwgebouwde bioscopen zijn veelal grote ‘multiplexen’, waardoor het gemiddelde aantal zalen per bioscoop al vele jaren toeneemt. In 2005 waren dit er vier per bioscoop, in 2017 vijf (NVBF en NVF 2015, NVBF en NVF 2016, NVBF 2018).
Bioscoopconcerns investeren echter niet alleen in nieuwe bioscopen, maar ook in de verbetering van bestaande zalen. Enerzijds zijn dit investeringen in nieuwe technologieën: wie bijvoorbeeld in de zomer van 2019 The Lion King wilde zien bij een bioscoop van Pathé, had volgens de website van deze keten de royale keuze uit een 2D-, 3D-, 4DX 3D-, IMAX 3D-, IMAX 3D met laser-, Dolby Cinema- of Dolby Atmos-voorstelling. Daarnaast wordt er geïnvesteerd in comfort en beleving, bijvoorbeeld met luxe stoelen of speciale VIP-lounges (Bankersen 2016, Schot 2019).
De toename van het aantal bioscopen leidt ook tot enige bezorgdheid voor overcapaciteit. Als immers het aantal bioscoopbezoeken zou stagneren, zouden de nieuwe bioscopen met lege(re) zalen kunnen blijven zitten, hetgeen de exploitatie zou kunnen bemoeilijken (Stil 2018).
Het aantal bioscopen en filmtheaters is exclusief reis- en openluchtbiosopen (in 2017: 3) en filmtheaters zonder weekprogrammering (in 2017: 79).
Opmerking: Deze instellingen zijn alleen geldig voor de browser en het apparaat dat je nu gebruikt.
Google Analytics
Analytische cookies verzamelen informatie over uw gebruik van de website. Met deze informatie kunnen wij die zo goed mogelijk laten werken. Dankzij de analytische cookies weten we bijvoorbeeld welke pagina’s het vaakst worden bezocht, kunnen we problemen vastleggen en weten we welke advertenties effectief zijn. Zo zien we hoe het publiek in zijn algemeen de website gebruikt, in plaats van een enkele persoon. Met die informatie analyseren we het verkeer op de website.