Muziek
Aantal voorstellingen (podiumkunsten)
2005 | 53.785 |
---|---|
2007 | 57.391 |
2009 | 58.364 |
2011 | 59.004 |
2013 | 50.692 |
2015 | 52.104 |
2017 | 52.675 |
Aantal zalen (podiumkunsten)
2005 | 502 |
---|---|
2007 | 533 |
2009 | 522 |
2011 | 537 |
2013 | 522 |
2015 | 542 |
2017 | 546 |
Aantal leden VNPF (poppodia)
2005 | 73 |
---|---|
2007 | 60 |
2009 | 54 |
2011 | 57 |
2013 | 58 |
2015 | 58 |
2017 | 58 |
Aantal winkels beeld- en geluiddragers (cd's, dvd's en/of vinyl)
2005 | 851 |
---|---|
2007 | 702 |
2009 | 589 |
2011 | 449 |
2013 | 228 |
2015 | 169 |
2017 | 173 |
Eigen inkomsten VNPF-poppodia (panel) (mln €)
2005 | |
---|---|
2007 | 52,57132176 |
2009 | 52,37028743 |
2011 | 53,79626503 |
2013 | 51,89367648 |
2015 | 61,16934906 |
2017 | 76,07720427 |
Exportwaarde populaire Nederlandse muziek (mln €)
2005 | 32,5 |
---|---|
2007 | 42,34912031 |
2009 | 60,91096155 |
2011 | 90,65666884 |
2013 | 136,8889672 |
2015 | 155,5109803 |
2017 | 168,0038261 |
Inkomsten uit auteursrechten: muziek (Buma/Stemra & Sena) (mln €)
2005 | 178,3 |
---|---|
2007 | 193,9297647 |
2009 | 219,3357737 |
2011 | 185,7510767 |
2013 | 182,9208995 |
2015 | 206,5844174 |
2017 | 191,3608625 |
Aandeel Nederlandse albums en singles in totaal albums en singles (%)
2005 | 6,97 |
---|---|
2007 | 8,66 |
2009 | 8,04 |
2011 | 7,9 |
2013 | 8,9 |
2015 | 11,52 |
2017 | 11,02 |
Aandeel auteursrechtgelden Nederlandse deelnemers Buma/Stemra & Sena in totale auteursrechtgelden (%)
2005 | 70,16 |
---|---|
2007 | 73,59 |
2009 | 73,61 |
2011 | 73,12 |
2013 | 71,18 |
2015 | 73,04 |
2017 | 71,64 |
Bronnen
Aalst, P.G. van der (2018) ‘De positie van poppodia binnen de festivalisering van Nederland: festivalisering van de samenleving’.
In: Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2018, 565-568.
Leenders, M. (et al.) (2005) ‘Succes of Dutch music festival market: the role of format and content’.
In: The International Journal on Media Management, jrg. 7, nr. 3 & 4, 148–157.
Naveed, K., C. Watanabe en P. Neittaanmäki (2017) ‘Co-evolution between streaming and live music leads a way to the sustainable growth of music industry: lessons from the US experiences’.
In: Technology in Society, nr. 50, 1-19.