Inclusie en bereikbaarheid bij de rijkscultuurfondsen
‘Sinds de lancering van de Code Culturele Diversiteit in 2011 geldt inclusie – het bereiken van een zo groot mogelijke groep makers ongeacht hun culturele achtergrond, gender, leeftijd of sociaaleconomische positie – als kernwaarde voor alle Rijkscultuurfondsen.’
‘Met de Open Oproep Erfgoed Starters, die 40 duizend euro per jaar beschikbaar stelt voor een junior conservator met minder dan vijf jaar ervaring, zeggen we tegen aanvragende musea: grijp deze kans ook aan om de diversiteit in je organisatie te vergroten.’
‘Bij het Fonds voor Cultuurparticipatie is alles erop gericht de toegankelijkheid van kunst en cultuur te vergroten door actieve cultuurparticipatie en educatie.’
‘Toegankelijkheid wordt niet alleen bepaald door de invulling van de regelingen en hoe die worden aangeboden. Ook wie ze uitlegt, aanbiedt en uitdraagt is van belang.’
‘Ondanks alle inspanningen van de Rijkscultuurfondsen blijven er groepen makers die zij niet of onvoldoende bereiken. Zo is er voor makers van kleur nog een wereld te winnen binnen de filmsector.’
‘Het is een worsteling, zeker als je ziet hoeveel werk er in aanvragen is gaan zitten van partijen die we moeten teleurstellen.’
Noten
1 Ploeg, R. van der (1999) Cultuur als confrontatie: uitgangspunten voor het cultuurbeleid 2001-2004. Tweede Kamer 26591, nr. 2.
2 Tegenwoordig Code Diversiteit & Inclusie.
3 Stimuleringsfonds Creatieve Industrie (2023) ‘Talentontwikkeling – 52 beurzen toegekend’. Op: www.stimuleringsfonds.nl, 21 september.
4 Dijksterhuis, E. (2024) ‘Studio Caribe wil vliegwiel zijn voor Antilliaanse filmindustrie’. Op: filmkrant.nl.
5 Nederlands Letterenfonds (2024) Jaarverslag 2023. Amsterdam: Nederlands \letterenfonds, 13.
6 Mondriaan Fonds (2024) ‘Voucher kunstenaar met kind’. Op: www.mondriaanfonds.nl, 17 juni.
7 Mondriaan Fonds (2024) Jaarverslag 2023. Amsterdam: Mondriaan Fonds.
8 Dijksterhuis, E. (2022) ‘Man-vrouw ongelijkheid in filmsector veel groter dan gedacht’. Op: www.filmkrant.nl, 17 februari.