Pleidooi voor een breder palet aan relaties met het publiek
“We moeten ons realiseren dat woorden als ‘cultuursector’, ‘professionele kunstenaar’ en ‘publiek’ geen vanzelfsprekende en neutrale concepten zijn, maar een heel specifieke manier van kijken naar de rol van kunst en cultuur in een samenleving impliceren.”
“Beide relaties zijn risicovol: in het eerste geval loopt de kunstenaar voortdurend het gevaar zijn publiek kwijt te raken, in het tweede geval loopt hij het gevaar zichzelf kwijt te raken”.
Literatuur:
- Alexander, V.D. (2003) Sociology of the arts: exploring fine and popular forms. Oxford: Blackwell.
- Alheit, P. (2008) ‘“Biographizität” als Schlüsselkompetenz der Moderne’. In: Biographisch Lernen und Lehren, 15-28.
- Auster, P. (2002) The book of illusions. Londen: Faber & Faber.
- Bigenho, M. (2008) ‘Why I’m not an ethnomusicologist: a view from anthropology’. In: The new (ethno) musicologies, 29-40.
- Bisschop Boele, E. (2013) Musicking in Groningen: towards a grounded theory of the uses and functions of music in a modern western society. Delft: Eburon.
- Clarke, E.F. (2005) Ways of listening: an ecological approach to the perception of musical meaning. Oxford: Oxford University Press.
- Reckwitz, A. (2006) ‘Toward a theory of social practices: a development in culturalist theorizing’. In: European Journal of Social Theory, jrg. 5, nr. 2, 243-263.
- Reckwitz, A. (2017) Die Gesellschaft der Singularitäten: zum Strukturwandel der Moderne. Frankfurt am Main: Suhrkamp. Trienekens, S. (2020) Participatieve kunst: gewoon kunst in moeilijke omstandigheden. Rotterdam: V2_Publishing.
- Turino, T. (2008) Music as social life: the politics of participation. Chicago: University of Chicago Press.