Waardevol onderzoek in de cultuursector
‘Als onderzoekers bewegen wij ons zowel in de culturele praktijk als in de universitaire wereld. Tussen die twee werelden gaapt een steeds groter gat.’
‘Onderzoek is pas goed onderzoek als het gestandaardiseerd is en de uitkomsten bestaan uit ‘harde cijfers’. Dit staat echter ver af van de cultuurpraktijk.’
‘De opkomst van het begrip impact en het werken met theory of change lijken een positief effect te hebben. Cultuurmakers krijgen hierbij veel meer vrijheid om op hun eigen manier te laten zien welke impact zij realiseren.’
‘Wij merken, net als Belfiore, dat onze kritische blik en lange ervaring in het culturele veld instellingen en makers kan helpen om hun ideeën over hoe zij van betekenis zijn voor de samenleving te concretiseren en daarover relevante onderzoeksvragen te stellen.’
Noten:
1 Eleonora Belfiore is directeur van het interdisciplinaire Centrum voor sociale inclusie en culturele diversiteit aan de universiteit van Aberdeen. De lezing van Belfiore is terug te kijken op www.youtube.com
2 Hiertoe werd recent nog door Kunsten ’92 opgeroepen: kunsten2030.kunsten92.nl/
3 Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld terug te vinden in het boek Forces of art: perspectives from a changing world, de neerslag van een initiatief van het Prins Claus Fonds, Hivos en de European Cultural Foundation waarbij 15 onderzoeksteams uit verschillende disciplines en van over de hele wereld een selectie maakten uit 200 projecten die tussen 2008 en 2018 werden gefinancierd door deze fondsen om op basis hiervan een jaar lang onderzoek te doen naar de rol van kunst en cultuur in de samenleving (zie Kuoni et al. 2020). Ook Stichting DOEN bracht onlangs een boek uit, dat de neerslag is van onderzoek door design antropoloog Tina Lenz, naar een selectie van door DOEN ondersteunde kunstprojecten (zie Lenz 2022).
Literatuur:
- Belfiore, E. (2016) ‘Cultural policy research in the real world: curating “impact”, facilitating “enlightenment”’. In: Cultural Trends, jrg. 25, nr. 3, 205-216.
- Bunnik, C. (2016) Naar waarde gewogen: een nieuw model voor kwaliteitsbeoordeling bij de toekenning van cultuursubsidies. Amsterdam: Boekmanstichting.
- Chiaravalloti, F. (2020) ‘Stop measuring, start understanding! An arts policy and management researcher’s autobiographic account of the urgency of an ethnographic turn in research on the values of art’. In: Art & the Public Sphere, jrg. 9, nr. 1 & 2, 131-143.
- Chiaravalloti, F. en M. Piber (2011) ‘Ethical implications of methodological settings in arts management research: the case of performance evaluation’. In: Journal of Arts Management, Law, and Society, jrg. 41, nr. 4, 240-266.
- Elffers, A. en S. Oomen (2021) ‘Is Taskforce publieksdata op het verkeerde spoor gezet?’ Op: theaterkrant.nl, 24 november.
- Kuoni, C. (eds.) (et al.) (2020) Forces of art: perspectives from a changing world. Amsterdam: Valiz.
- Lenz, T. (2022) Almanak voor radicale verbeelding: explorerend onderzoek naar sociale kunstpraktijken. Amsterdam: Graphic Rituals.
- Maas, K. en M. Vermeulen (2021) ‘Building legitimacy and learning lessons: a framework for cultural organizations to manage and measure the social impact of their activities’. In: Journal of Arts Management, Law, and Society, jrg. 51, nr. 2, 97-112.