Stichting Méér Muziek in de Klas zet zich in om alle basisschoolkinderen in Nederland structureel muziekonderwijs te laten krijgen. Dat doet de stichting langs drie lijnen: door het opzetten van lokale samenwerkingsverbanden tussen alle bij muziekonderwijs betrokken partijen ('regionale verankering'), door het laten zien van het belang van muziekonderwijs met programma's als Het Kerst Muziekgala of de Lang Leve de Muziek Wedstrijd ('bewustwording'), en door (toekomstige) leerkrachten op diverse manieren te ondersteunen bij het geven van muziekonderwijs ('deskundigheidsbevordering').
In 2019 vroeg Méér Muziek in de Klas de Boekmanstichting haar inspanningen op deze drie programmalijnen te evalueren, en te komen tot zo concreet mogelijke aanbevelingen om deze verder aan te scherpen. De resultaten van dit onderzoek, dat werd uitgevoerd door middel van focusgroepen, expertinterviews en surveyonderzoek, presenteren we in de vorm van vier artikelen. De eerste drie artikelen gaan in op de drie programmalijnen van Méér Muziek in de Klas, terwijl het vierde artikel het onderzoek afrondt in de vorm van tien toekomstgerichte aanbevelingen. Een afzonderlijke bijlage bevat daarnaast een uitgebreidere toelichting op het onderzoek, alsook een overzicht van gesprekspartners en de gebruikte vragenlijsten.
Lees hieronder alle artikelen, of download hier het gehele onderzoek.
Akkoorden in majeur
Over regionale verankering
Sinds 2017 stimuleert Méér Muziek in de Klas dat scholen, pabo’s, conservatoria, muziekscholen, verenigingen, ondernemers, overheden en andere belanghebbenden de handen ineenslaan om het muziekonderwijs in hun regio’s structureel te verbeteren. Die samenwerking wordt bekrachtigd in een lokaal convenant – een ‘MuziekAkkoord’ – en tijdens een muzikaal feest door alle samenwerkingspartners ondertekend. Op het moment van schrijven zijn er twaalf MuziekAkkoorden afgesloten: een mooi moment om te bekijken wat de akkoorden tot nu toe hebben opgeleverd. Welke herinneringen hebben de verschillende regio’s overgehouden aan de aanloop naar de ondertekening? Hoe is men vervolgens met elkaar aan de slag gegaan? Hoe staat het er nu eigenlijk voor? En bovenal: hoe kijkt men samen naar de toekomst?
Een verhaal met volume
Over bewustwording
‘Een leven zonder muziek is eigenlijk niet denkbaar’, antwoordt een ouder op de vraag hoe belangrijk het is dat een kind muziekonderwijs krijgt op school. Via allerlei campagnes probeert stichting Méér Muziek in de Klas precies dát verhaal met zoveel mogelijk volume in het basisonderwijs te laten doorklinken. Dat muziek goed is voor de ontwikkeling van kinderen, en vóóral ook heel erg leuk. Maar hoe effectief zijn de middelen die de stichting tot nu toe heeft ingezet? Weten de campagnes daadwerkelijk mensen te stimuleren om muziek in het onderwijs te verbeteren?
Crescendo van kennis
Over deskundigheidsbevordering
‘Look at me now, will I ever learn?’ zingen de tweedejaars studenten van de Utrechtse Marnix Academie tijdens hun muziekpracticum uit volle borst met ABBA mee. Wie ze aan de gang ziet, gelooft echter direct dat het met dat leren wel goed moet komen. Vol enthousiasme bezingen de studenten in canon het lot van de arme Little Tommy Tinker, oefenen ze met boomwhackers verschillende ritmes in het liedje ‘La Shon Elang’, en sluiten ze met ‘Mamma Mia’ opgewekt de les af. Maar wanneer de studenten zelf voor de klas muziekles moeten geven, blijken ze toch ook tegen verschillende knelpunten aan te lopen. Welke zijn dit, en wat zou Méér Muziek in de Klas kunnen doen om de studenten te helpen?
Opmaat naar de toekomst
Afsluitende aanbevelingen
Elke werkdag gaan er in Nederland zo’n 1,5 miljoen kinderen naar de basisschool. Op het lesrooster staan natuurlijk vakken als taal, rekenen en geschiedenis, maar steeds vaker klinkt er uit de vele klaslokalen in het land ook muziek. Muziek van kinderen die klappen, zingen of met boomwhackers de aanstekelijkste ritmes leren spelen. Maar die muziek is nog niet luid genoeg: er zijn ook nog genoeg scholen in Nederland waar nauwelijks of geen muziekles gegeven wordt. In dit artikel geven we tien toekomstgerichte aanbevelingen aan Méér Muziek in de Klas om heel schoolgaand Nederland aan de muziek te krijgen én te houden.
Verantwoording onderzoek
Bijlage
In deze bijlage gaan we nader in op de doelen, de opzet en de uitwerking van het uitgevoerde onderzoek. Bijgevoegd zijn overzichten van gesprekspartners, alsook de topic- en vragenlijsten die in verschillende onderdelen van het onderzoek zijn gebruikt.