De Johannes Vermeer Prijs 2012, staatsprijs voor de kunsten, werd toegekend aan kunstenaar Marlene Dumas. Ter gelegenheid van deze prijs belichtte journalist Bianca Stigter Dumas’ oeuvre op schitterende wijze.
‘De hele geschiedenis van schilderkunst en fotografie lijkt zich in het werk van Marlene Dumas te verstrengelen. (..) Hitler, Osama Bin Laden, Pasolini, Anne Frank, Martha Freud, Amy Winehouse, Andy Warhol, ze zijn allemaal verdumast. Niet de wereld, maar de gefotografeerde versie daarvan is haar uitgangspunt.’
Zo beschrijft Bianca Stigter de manier van werken van Marlene Dumas. Zij gaf het speciaal voor deze gelegenheid geschreven boek de ondertitel Acheiropoietos – Cheiropoietos mee: (niet) door mensenhanden gemaakt. Met deze titel agendeert zij een wezenlijk artistiek probleem: is de kunstenaar zelf nog te vinden in zijn kunstwerk? Of zijn zijn sporen uitgewist zoals bij foto’s die zich, eenmaal gemaakt, kunnen vervreemden van de auteur? Aan het einde van haar museumtocht concludeert Stigter dat de mensenhand van Dumas in al haar werken herkenbaar blijft.