Offstage biedt podiumorganisaties en verwante instellingen een praktische leidraad bij de formulering van een visie of het bijstellen van de missie. Het boek bevat daarnaast adviezen over een efficiënte inrichting van de organisatie en een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. De auteur besteedt ook uitgebreid aandacht aan onderwerpen als de organisatiecultuur, leiderschap en toekomstige ontwikkelingen waar podiumorganisaties op moeten inspelen.
De omgeving van podiumorganisaties en andere culturele instellingen wordt steeds turbulenter. Bezoekers stellen hogere eisen, de concurrentiekracht van andere vrijetijdsbestedingen neemt toe, politici stellen het autonome bestaansrecht van cultuurvormen ter discussie, financiële bronnen zijn instabiel en het artistieke product wordt steeds complexer.
Bovendien is er een groeiend extern appel op de professionaliteit van de organisatie. Financiers (overheden) en andere belanghebbenden verlangen steeds vaker duidelijke waarborgen voor een goede bedrijfsvoering en verantwoorde besteding van middelen.
Deze trends en ontwikkelingen vergen een hoge mate van professionaliteit van podiumorganisaties, alsook een stevige verantwoording richting geldgevers. Dit boek helpt leidinggevenden op praktische, goed onderlegde wijze hun bedrijfsvoering te optimaliseren.
Voor wie?
Alle onderwerpen worden in een integraal beleidsmodel geplaatst en zijn toegespitst op de podiumsector: schouwburgen, vlakkevloertheaters, poppodia, concertzalen, podiumgezelschappen en festivals.
Het boek is ook bruikbaar voor het management van overige culturele instellingen en voor studenten.