Deze activiteit heeft plaatsgevonden op:
Maandag 19 nov ’18
Onderzoek in Zicht met Ruud Jacobs
Onderzoek in Zicht
Van ganzenbord tot Fortnite: het is onmiskenbaar dat de mens graag spelletjes speelt. Toch worden spellen nog steeds vooral gezien als frivole tijdverspilling. Hierdoor richt het maatschappelijk debat rond games – zoals digitale spellen vaak genoemd worden – zich vrijwel uitsluitend op de angst of onze kinderen niet verslaafd raken als ze teveel spelen en of spelers niet agressief worden van gewelddadige games. We beseffen ons hierdoor vaak niet dat games een rijkdom aan ervaringen opleveren.
Eén van de redenen waardoor games zulke rijke ervaringen kunnen bieden, is dat ze direct terugkoppeling geven voor elke keuze die een speler maakt. Dat maakt ze bijzonder geschikt om bepaalde normen en ideeën uit te dragen, en vrijwel alle spellen doen dit dan ook bewust of onbewust. Zo was The Landlord’s Game ooit ontwikkeld om spelers te overtuigen dat handelen in onroerend goed kwalijk was voor de samenleving. Hoewel deze boodschap bijna volledig ondergesneeuwd is in Monopoly, de beter bekende nieuwe versie van dit spel, worden game-ontwikkelaars zich in toenemende mate bewust van de verborgen, overtuigende kracht van games. Meer recent heeft Dumb Ways to Die bijvoorbeeld meer dan 200 miljoen spelers weten te waarschuwen voorzichtig te zijn in de buurt van het spoor.
In zijn lezing geeft Ruud Jacobs inzicht in de processen die spelen in de meest overtuigende games van het moment. Aan de hand van meerdere hedendaagse voorbeelden wordt het mediapsychologisch onderzoek dat hij heeft verricht uitgelegd om duidelijk te maken hoe games ons overtuigen, wat voor nieuwe ervaringen dit oplevert, en hoe ontwikkelaars boodschappen kunnen uiten door middel van de regels van een spel. De Nederlandse game-industrie heeft de stijgende vraag naar games met een educatieve of overtuigende boodschap beantwoord door zich in grote mate toe te leggen op de productie van deze zogenoemde ‘serious games’. Jacobs pleit voor het herevalueren van games als een moderne communicatievorm die niet simpelweg plezier oplevert, maar ons op een geheel nieuwe manier net zo diep naar onszelf kan laten kijken als een sterke documentaire of een meeslepend boek.
Meer literatuur over games is te vinden in de internetcatalogus.
Over de spreker
Ruud Jacobs werkt sinds februari 2018 als universitair docent op de afdeling Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Twente. Hier zet hij het werk voort dat is gestart met zijn promotieonderzoek Playing to win over: validating persuasive games aan de Erasmus Universiteit Rotterdam (verdedigd in november 2017). Zijn onderzoek heeft een mediapsychologisch karakter; Jacobs houdt zich bezig met de effecten van media op de overtuigingen en het gedrag van individuele gebruikers. Zijn promotieonderzoek behelsde het vinden van de invloeden van games die ontwikkeld zijn om spelers te overtuigen op het gebied van het gebruik van smartphones in het verkeer, maar ook over geweld in relaties onder jongeren en slavernijpraktijken in Oezbekistan. Sinds dit jaar houdt Jacobs zich bezig met het waarom achter de keuze van mensen om dit soort games te gaan spelen. Jacobs geeft daarnaast onder andere college in het ontwerpen van technologische communicatiecampagnes.
Datum: Maandag 19 november 2018
Tijd: 16.00 – 18.00 uur
Locatie: Boekmanstichting, Amsterdam
Toegang: gratis, maar aanmelden is noodzakelijk i.v.m. een beperkt aantal plaatsen.