In het collegejaar 2016/2017 ontvingen in totaal 74.026 studenten een diploma van een van de Nederlandse hogescholen. 4.408 van hen (5,95 procent) kregen dit diploma voor een succesvol afgeronde opleiding in de kunstsector. Sinds 2009 is dit aantal geleidelijk toegenomen, met een piek in 2011. Ook in de komende jaren is een verdere toename van het aantal uitgereikte diploma’s te verwachten, aangezien het aantal nieuwe inschrijvingen bij kunstopleidingen recent sterk toenam: van 4.901 in 2015/2016 tot 5.818 in 2018/2019 (Vereniging Hogescholen 2020).
Van de 4.408 uitgereikte diploma’s waren er 3.377 voor een afgeronde bacheloropleiding, 979 voor een masteropleiding en 52 voor een associate degree. Veruit de populairste opleiding was de bachelor vormgeving met 1.116 diploma’s, gevolgd door de bachelor en master muziek met respectievelijk 701 en 414 diploma’s. De zeldzaamste diploma’s kregen studenten van de associate degree dirigent hafabra en de masteropleidingen opera en choreografie uitgereikt: minder dan vijf studenten studeerden in elk van deze studierichtingen af in het collegejaar 2016/2017 (Vereniging Hogescholen 2020).
Door een wijziging of correctie in de brondata of dataverzameling zijn één of meerdere waarden van deze indicator gewijzigd ten opzichte van de vorige editie van de Cultuurindex Nederland.
Het gaat hierbij om personen die zijn afgestudeerd in de collegejaren 2004/2005, 2006/2007, 2008/2009, 2010/2011, 2012/2013, 2014/2015 en 2016/2017.
Het aantal gediplomeerden omvat zowel associate degree-, bachelor- als masteropleidingen, en zowel in voltijd, in deeltijd als duaal gevolgde opleidingen.
Notes
Door een wijziging of correctie in de brondata of dataverzameling zijn één of meerdere waarden van deze indicator gewijzigd ten opzichte van de vorige editie van de Cultuurindex Nederland.
Het gaat hierbij om personen die zijn afgestudeerd in de collegejaren 2004/2005, 2006/2007, 2008/2009, 2010/2011, 2012/2013, 2014/2015 en 2016/2017.
Het aantal gediplomeerden omvat zowel associate degree-, bachelor- als masteropleidingen, en zowel in voltijd, in deeltijd als duaal gevolgde opleidingen.