‘Radio en televisie’, ‘persmedia’, ‘film’, ‘muziekindustrie’, ‘boekenindustrie’, ‘overige uitgeverijen’ en ‘live entertainment’: samen vormen deze domeinen in de Monitor creatieve industrie de deelsector ‘media en entertainment’ (Rutten et al. 2019, 102-103). In 2017 waren er in deze deelsector 96.058 banen, ofwel 1,1 procent van alle banen in Nederland. Binnen de creatieve industrie was ‘media en entertainment’ goed voor 28,9 procent van de banen.
Waar het aantal banen in de andere deelsectoren ‘kunsten en cultureel erfgoed’ en ‘creatieve zakelijke dienstverlening’ sinds 2005 bijna elk jaar toenam, is in de media- en entertainmentindustrie mede door digitalisering en herstructurering van de publieke omroep een grilliger verloop van de werkgelegenheid zichtbaar. Het aantal banen in de media- en entertainmentindustrie steeg aanvankelijk van 2005 tot en met 2009 met 13,1 procent. In 2010 liep dit aantal weer met 2,7 procent terug, waarna een aantal jaren van stabilisering volgden. In 2015 werd echter opnieuw een stijgende lijn ingezet, waarna het aantal banen tot 2017 weer met 3,6 procent toenam. Vooral de film- en muziekindustrie droegen aan die groei bij (Rutten et al. 2019, 23-24).
Data over 2018 zijn gepubliceerd in de Monitor creatieve industrie 2019. De hier gepubliceerde en beschreven data over 2017 zijn door de auteurs van de monitor verstrekt ten behoeve van de Cultuurindex Nederland. Bij elke nieuwe editie van de monitor worden data over voorgaande jaren bijgesteld en versterkt. De hier gepubliceerde data wijken daardoor af van data in eerdere edities van de Cultuurindex Nederland.
Notes
Data over 2018 zijn gepubliceerd in de Monitor creatieve industrie 2019. De hier gepubliceerde en beschreven data over 2017 zijn door de auteurs van de monitor verstrekt ten behoeve van de Cultuurindex Nederland. Bij elke nieuwe editie van de monitor worden data over voorgaande jaren bijgesteld en versterkt. De hier gepubliceerde data wijken daardoor af van data in eerdere edities van de Cultuurindex Nederland.