In 2017 konden bioscoop- en filmhuisbezoekers 432 nieuwe films zien. Dat lijkt een sterke stijging ten opzichte van 2015, waarin volgens de statistieken van de bioscoopbranche 371 nieuwe films uitkwamen. Deze stijging is echter een gevolg van een nieuwe manier van tellen. Tot en met 2015 werden in het aantal nieuw uitgekomen films namelijk alleen de nieuwe releases van leden van Filmdistributeurs Nederland (FDN) meegeteld, maar sindsdien worden álle nieuwe releases (zoals geregistreerd in Maccsbox) meegenomen. Als voor 2017 volgens de oude methode alleen naar releases van leden van FDN gekeken wordt, dan komt het aantal nieuwe films uit op 371 – hetzelfde aantal als in 2015 (NVBF 2018). Ondanks deze stabilisatie is de trend over een langere periode bezien duidelijk: vanaf het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw is het aantal nieuw uitgekomen films vrijwel elk jaar toegenomen (Schrijen 2018).
Deze stijging hangt met verschillende ontwikkelingen samen. De digitalisering van de bioscoop heeft bijvoorbeeld de prijs van een filmkopie verlaagd, waardoor het voor distributeurs financieel minder risicovol werd om een nieuwe film uit te brengen. De toename van het aantal bioscopen, filmtheaters, doeken en stoelen maakt het bovendien ook mogelijk om meer verschillende titels te programmeren (Stichting Filmonderzoek 2014).
Een recente ontwikkeling waardoor het aantal nieuw uitgebrachte films verder zou kunnen toenemen, is het wegvallen van de zogenoemde virtual print fees. Dit waren bedragen die de filmdistributeurs per film aan bioscopen betaalden. De reden hiervoor was de digitalisering van de bioscoop: omdat de distributeurs hiervan het meest zouden profiteren (door de lagere kosten bij het distribueren van een film), werd afgesproken dat zij via de virtual print fees de aanschaf van nieuwe apparatuur in de bioscopen zouden helpen bekostigen. Inmiddels lopen de contracten hiervoor af, waardoor het voor distributeurs goedkoper wordt om een film in de bioscoop uit te brengen. Het is dan ook een interessante vraag of dit ook een effect op het aantal nieuw uitgebrachte films gaat hebben (Koomen 2015).
Opmerking: Deze instellingen zijn alleen geldig voor de browser en het apparaat dat je nu gebruikt.
Google Analytics
Analytische cookies verzamelen informatie over uw gebruik van de website. Met deze informatie kunnen wij die zo goed mogelijk laten werken. Dankzij de analytische cookies weten we bijvoorbeeld welke pagina’s het vaakst worden bezocht, kunnen we problemen vastleggen en weten we welke advertenties effectief zijn. Zo zien we hoe het publiek in zijn algemeen de website gebruikt, in plaats van een enkele persoon. Met die informatie analyseren we het verkeer op de website.