Boekman #98
€ 15,-
Boekman 98
Bloeit de muziek als ruggengraat van de radioprogrammering, op televisie wordt cultuur gemarginaliseerd. Een slecht tijdstip van uitzending betekent lage kijkcijfers en dus een laag budget. Daardoor is er weinig geld voor nieuwe initiatieven. Om nieuw publiek te bereiken zijn er nieuwe formats nodig, die om eigentijdse publiek-private partnerships vragen. Dat vergt aanpassing van de Mediawet. Boekmandebat In het verlengde van Boekman (98) werd op 15 april in het voormalige Filmmuseum in het Amsterdamse Vondelpark i.s.m. AVROTROS een Boekmandebat georganiseerd.
Redactioneel
-
Redactioneel Boekman 98
Weg met de Mediawet!?
Ineke van Hamersveld
De Mediawet is als een gebroken vaas die steeds opnieuw is gelijmd maar geen water meer kan bevatten. De wet is voortgekomen uit de oude Omroepwet van 1967 en gebaseerd op de daarin verankerde tweedeling tussen elektronische en gedrukte media. In het medialandschap van 2014 spelen digitalisering en convergentie een hoofdrol, en zij passen niet goed in deze verouderde wet. Hij moet derhalve van tafel, schrijft Egbert Dommering in deze Boekman.
Artikelen
- Poets ons tafelzilver op! De publieke omroep als culturele aanjager Huub Wijfjes
- Geen woorden maar daden De AVROTROS wil een nieuw publiek bereiken met cultuur, maar de Mediawet vormt een obstakel Willemijn Maas
- De Mediawet moet op de schop Pleidooi voor afschaffing van de Mediawet ten gunste van een platformwet waarin het omroepverenigingsmodel wordt verlaten Egbert Dommering
- Publieke omroepen en digitale platformen: Interview met Andra Leurdijk Over de mogelijkheden die digitalisering de publieke omroep biedt om kunst en cultuur te verspreiden André Nuchelmans
- Is er een markt voor lokale culturele producties? Wat zijn de gevolgen van digitalisering voor regionale culturele producties? Piet Bakker
- Journalistiek tussen professie en platform Hoe bloggende burgers, webshops en online gamers de wereld van het nieuws op zijn kop zetten Jan Bierhoff
- Op naar een multimediafonds Een multimediafonds voor alle mediaproducenten, en de NPO handhaaft de orde Hans Maarten van den Brink
- De culturele sector als multimediaproducent Culturele instellingen ontwikkelen tal van online initaitieven. Daar zou de publieke omroep door samenwerking van kunnen profiteren Sandra Fauconnier
- Onmisbare schakel tusen vraag en aanbod op cultureel vlak Kom niet aan de publieke omroep, die is voor velen dé bron voor deelname aan de wereld van kunst en cultuur! Bart Römer
- Publieke radiozenders zijn ambassadeurs van muziek Over de zonnige toekomst van NPO radio als tamboer die vooroploopt in de muziekwereld Jan Westerhof
- Over wortels en antennes Verschillen tussen de publieke omroep in Vlaanderen en Nederland Manuel Kaal
- Het vliegwieleffect van samenwerking in het medialandschap: Interview met Paul Rutten Maak een blauwdruk voor crossmediaal beleid, los van de huidige omroeppolitiek Ineke van Hamersveld
Columns
-
Natrillen van een gesprek
Anton de Goede
‘Wat bezielt de VPRO?’ mailde op de dag van uitzending ene Ilinka, achternaam bij de redactie bekend, ‘…tot mijn verbijstering geeft de VPRO-radio vanavond in het marathoninterview de gestoorde, destructieve (S)Tinkebell 3 uur lang een podium op radio 1! Hoe is het mogelijk?’
Column in Boekman 98 waarin Anton de Goede schrijft over de vele reacties die hij kreeg na het marathoninterview eind december 2013 met de controversiële kunstenares Katinka Simonse, beter bekend als Tinkebell.
-
Het venster op cultuur in de regio
Jan Koster
Als publieke regionale omroep wil je in principe het leidend medium zijn als het gaat om de regionale nieuwsvoorziening op radio, televisie, internet en sociale media. Als je het goed doet, vervul je daarmee een belangrijke rol in je regio en houd je de democratie scherp. Bij rampen heb je een belangrijke functie als calamiteitenzender. En als het hard waait of als er ijs ligt dan weten veel mensen je te vinden. Met de komst van internet en nieuwe media is de nieuwsvoorziening steeds sneller en vluchtiger geworden.
-
Veel cultuur, maar verdomd weinig kunst en literatuur op tv
Kenneth van Zijl
Dank voor uw uitnodiging een column te schrijven over de totstandkoming van Knetterende Letteren. Dat is op zich geen spannende
business. Zoals u misschien weet is Knetterende Letteren van oorsprong een literatuurprogramma dat een kleine twintig jaar geleden gestart is
als een twee uur durend magazine op Radio 5. Niet alleen literatuur, maar ook taalkwesties en ‘letterenpolitieke’ zaken kwamen aan de orde. -
Kunst in Nieuwsuur?
Annephine van Uchelen
‘Besteedt Nieuwsuur dan aandacht aan kunst??’ Gierende uithaal naar boven bij het woord ‘kunst’. De gesprekspartner kijkt me vol verwachting en met licht ongeloof aan, klaar om mee te lachen om de idiote veronderstelling, zelfs al heb ik net verteld dat ik er werk als kunstredacteur. Het is de meest gestelde vraag op feestjes (na ‘Hoe zijn de presentatoren “in het echt”?’). Ja dus, Nieuwsuur doet aan kunst.
Dossier
-
Cultuurdeelname in een veranderend medialandschap
Nathalie Sonck en Jos de Haan
Al sinds 1975 brengt het SCP via een vijfjaarlijks tijdsbestedingsonderzoek het mediagebruik in kaart. Maar dat is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden, met een keur aan mediadragers waarop we al multitaskend in de weer zijn. Een nieuwe manier van bevragen was noodzakelijk geworden. De eerste neerslag daarvan verschijnt binnenkort.
-
Pas herlezen: 35 jaar cultuur: van de buis naar de broekzak
Over: Jan Rogier (red.) (et al.) - Kunst op de buis: over televisie, kunst en kunstenaars.
Cas Smithuijsen
De brochure Kunst op de buis is het verslag van een avond debatteren over dat onderwerp. Wat ik me het meest herinner van die debatavond
was dat het erg vol, warm en geagiteerd was. Het debat vond plaats op 2 juni 1978 in De Krakeling te Amsterdam, destijds een splinternieuwe accommodatie voor jeugdtheater. -
Kunst en cultuur bij de publieke omroep
Jack van der Leden
Voor het tweede deel van dit dossier maakte Jack van der Leden een overzicht van documenten van na 2008 over kunst en cultuur bij de publieke omroep. Daarin is er aandacht voor de ambities van de omroeporganisaties, de samenwerking tussen de omroepen en culturele instellingen, en kunst- en cultuurprogramma’s op radio en televisie.
Alle documenten zijn beschikbaar in de bibliotheek van de Boekmanstichting, op papier of digitaal, te raadplegen via www.boekman.nl.
Forum en boekbesprekingen
- Van programmeur naar promotor Lisa Gribling
- Literatuur tot elke prijs? Over: Sylvie Ducas - La littérature, à quel(s) prix? Rudi Wester
- Het verleden is van iedereen Over: Marita Mathijsen - Historiezucht: de obsessie met het verleden in de negentiende eeuw Jos Bazelmans
- Ontroerende goederen Over: Alain de Botton en John Armstrong - Kunst als therapie & Lev Tolstoi - Wat is kunst? Pieter Hoexum