Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Boekman 098

Redactioneel

  • Redactioneel Boekman 98 Weg met de Mediawet!? Ineke van Hamersveld

    De Mediawet is als een gebroken vaas die steeds opnieuw is gelijmd maar geen water meer kan bevatten. De wet is voortgekomen uit de oude Omroepwet van 1967 en gebaseerd op de daarin verankerde tweedeling tussen elektronische en gedrukte media. In het medialandschap van 2014 spelen digitalisering en convergentie een hoofdrol, en zij passen niet goed in deze verouderde wet. Hij moet derhalve van tafel, schrijft Egbert Dommering in deze Boekman.

Artikelen

  • Poets ons tafelzilver op!
    De publieke omroep als culturele aanjager
    Huub Wijfjes
  • Geen woorden maar daden
    De AVROTROS wil een nieuw publiek bereiken met cultuur, maar de Mediawet vormt een obstakel
    Willemijn Maas
  • De Mediawet moet op de schop
    Pleidooi voor afschaffing van de Mediawet ten gunste van een platformwet waarin het omroepverenigingsmodel wordt verlaten
    Egbert Dommering
  • Publieke omroepen en digitale platformen: Interview met Andra Leurdijk
    Over de mogelijkheden die digitalisering de publieke omroep biedt om kunst en cultuur te verspreiden
    André Nuchelmans
  • Is er een markt voor lokale culturele producties?
    Wat zijn de gevolgen van digitalisering voor regionale culturele producties?
    Piet Bakker
  • Journalistiek tussen professie en platform
    Hoe bloggende burgers, webshops en online gamers de wereld van het nieuws op zijn kop zetten
    Jan Bierhoff
  • Op naar een multimediafonds
    Een multimediafonds voor alle mediaproducenten, en de NPO handhaaft de orde
    Hans Maarten van den Brink
  • De culturele sector als multimediaproducent
    Culturele instellingen ontwikkelen tal van online initaitieven. Daar zou de publieke omroep door samenwerking van kunnen profiteren
    Sandra Fauconnier
  • Onmisbare schakel tusen vraag en aanbod op cultureel vlak
    Kom niet aan de publieke omroep, die is voor velen dé bron voor deelname aan de wereld van kunst en cultuur!
    Bart Römer
  • Publieke radiozenders zijn ambassadeurs van muziek
    Over de zonnige toekomst van NPO radio als tamboer die vooroploopt in de muziekwereld
    Jan Westerhof
  • Over wortels en antennes
    Verschillen tussen de publieke omroep in Vlaanderen en Nederland
    Manuel Kaal
  • Het vliegwieleffect van samenwerking in het medialandschap: Interview met Paul Rutten
    Maak een blauwdruk voor crossmediaal beleid, los van de huidige omroeppolitiek
    Ineke van Hamersveld

Columns

  • Natrillen van een gesprek Anton de Goede

    ‘Wat bezielt de VPRO?’ mailde op de dag van uitzending ene Ilinka, achternaam bij de redactie bekend, ‘…tot mijn verbijstering geeft de VPRO-radio vanavond in het marathoninterview de gestoorde, destructieve (S)Tinkebell 3 uur lang een podium op radio 1! Hoe is het mogelijk?’

    Column in Boekman 98 waarin Anton de Goede schrijft over de vele reacties die hij kreeg na het marathoninterview eind december 2013 met de controversiële kunstenares Katinka Simonse, beter bekend als Tinkebell.

  • Het venster op cultuur in de regio Jan Koster

    Als publieke regionale omroep wil je in principe het leidend medium zijn als het gaat om de regionale nieuwsvoorziening op radio, televisie, internet en sociale media. Als je het goed doet, vervul je daarmee een belangrijke rol in je regio en houd je de democratie scherp. Bij rampen heb je een belangrijke functie als calamiteitenzender. En als het hard waait of als er ijs ligt dan weten veel mensen je te vinden. Met de komst van internet en nieuwe media is de nieuwsvoorziening steeds sneller en vluchtiger geworden.

  • Veel cultuur, maar verdomd weinig kunst en literatuur op tv Kenneth van Zijl

    Dank voor uw uitnodiging een column te schrijven over de totstandkoming van Knetterende Letteren. Dat is op zich geen spannende
    business. Zoals u misschien weet is Knetterende Letteren van oorsprong een literatuurprogramma dat een kleine twintig jaar geleden gestart is
    als een twee uur durend magazine op Radio 5. Niet alleen literatuur, maar ook taalkwesties en ‘letterenpolitieke’ zaken kwamen aan de orde.

  • Kunst in Nieuwsuur? Annephine van Uchelen

    ‘Besteedt Nieuwsuur dan aandacht aan kunst??’ Gierende uithaal naar boven bij het woord ‘kunst’. De gesprekspartner kijkt me vol verwachting en met licht ongeloof aan, klaar om mee te lachen om de idiote veronderstelling, zelfs al heb ik net verteld dat ik er werk als kunstredacteur. Het is de meest gestelde vraag op feestjes (na ‘Hoe zijn de presentatoren “in het echt”?’). Ja dus, Nieuwsuur doet aan kunst.

Dossier

  • Cultuurdeelname in een veranderend medialandschap Nathalie Sonck en Jos de Haan

    Al sinds 1975 brengt het SCP via een vijfjaarlijks tijdsbestedingsonderzoek het mediagebruik in kaart. Maar dat is de afgelopen jaren een stuk complexer geworden, met een keur aan mediadragers waarop we al multitaskend in de weer zijn. Een nieuwe manier van bevragen was noodzakelijk geworden. De eerste neerslag daarvan verschijnt binnenkort.

  • 35 jaar cultuur: van de buis naar de broekzak Pas herlezen Cas Smithuijsen

    De brochure Kunst op de buis is het verslag van een avond debatteren over dat onderwerp. Wat ik me het meest herinner van die debatavond
    was dat het erg vol, warm en geagiteerd was. Het debat vond plaats op 2 juni 1978 in De Krakeling te Amsterdam, destijds een splinternieuwe accommodatie voor jeugdtheater.

  • Kunst en cultuur bij de publieke omroep Jack van der Leden

    Voor het tweede deel van dit dossier maakte Jack van der Leden een overzicht van documenten van na 2008 over kunst en cultuur bij de publieke omroep. Daarin is er aandacht voor de ambities van de omroeporganisaties, de samenwerking tussen de omroepen en culturele instellingen, en kunst- en cultuurprogramma’s op radio en televisie.
    Alle documenten zijn beschikbaar in de bibliotheek van de Boekmanstichting, op papier of digitaal, te raadplegen via www.boekman.nl.

Partners & subsidienten