Boekman 73
‘Wanneer een mens verboden wordt zijn vermeende artistieke talenten te ontwikkelen, schuilen hierin grote risico's,' schrijft Willem Elias in Boekman 73 . Dit nummer is geheel gewijd aan het kunstvakonderwijs en hoe talent ontwikkeld kan worden. Er wordt aandacht besteed aan de ontwikkelingen binnen het mbo, hbo en universitair onderwijs. Als extra is een cd toegevoegd over alle opleidingen cultuurmanagement, -beleid en -bestuur in Nederland en Vlaanderen. Centrale vragen in Boekman 73 : - Zijn de kunstvakopleidingen niet selectief genoeg? - Draait het om de ontwikkeling van toptalent of kweekt men breed inzetbare kunstvaklieden? - Welke rol speelt het overheidsbeleid in het spanningsveld tussen opleiding en beroepspraktijk? - Is het docentencorps vergrijsd ? - Komen talentvolle theatermakers voldoende tot hun recht? - Is een opleiding voor popmusici zinvol? - Wanneer krijg je de titel van architect? - Hoe ver kom je zonder opleiding? - En, hoe staat het met de academisering van het kunstonderwijs?
Artikelen
- Somber, maar ook hoopvol Negen voorstellen om het kwakkelende kunstonderwijs te redden Frans de Ruiter
- Het docentschap als kroon Kunstonderwijs moet een beroep doen op ervaren kunstenaars Kees Vuyk
- Een volwaardig alternatief De mbo-opleiding Artiest en haar rol voor de creatieve industrie Arthur le Cosquino de Bussy
- Schrijven leren? Blijf thuis! In de tijd van al die lesuren kun je beter prachtromans schrijven Arie Storm
- Een spagaat tussen theorie en praktijk Over welke bagage moet een ontluikend danstalent beschikken? Marcelle Schots
- De stille revolutie van de Rockacademie Hoe de bachelor of music zijn plaats verovert in de vaderlandse popwereld Jan van der Plas
- 'Men doet wat men kan en zodoende blijft er heel wat liggen' Gedachten bij het nut van vernieuwing van de theateropleiding Loek Zonneveld
- De laatsten der generalisten Waar komt de aantrekkingskracht van Nederlandse architectuuropleidingen vandaan? Kirsten Hannema
- Wat je ver haalt, is lekker Er is veel kritiek op ons kunstonderwijs. Waarom trekt het dan zoveel buitenlanders? Alex de Vries
- De kunstenaar als ondernemer Hoe een goede voorbereiding op de beroepspraktijk eruitziet Lucie Huiskens
- Over de grenzen De internationale ontwikkelingen in de bamastructuur Gert Jan van Helden
- Opleiding in beweging Een Vlaams-Nederlands initiatief pleit voor meer synergie tussen de kunstopleidingen Marielle Hendriks
Essays
- Oefening baart kunst Hoe iemand uitblinker wordt op zijn of haar vakgebied Vittorio Busato
- De kunst is zelf te leren Het autodidacte als eindterm van het hoger beeldende kunstonderwijs Willem Elias
- Bijzondere kunstenaars Over het verschil tussen kunstenaars die in musea terechtkomen en zij die dat niet halen Katalin Herzog
Columns
Dossier
-
Een uitgebreide selectie van literatuur en websites over kunstopleidingenJack van der Leden
Boekbesprekingen
-
Handbook of the Economics of Art and Culture / V.A. Ginsburgh en D. Throsby (red.)Hugo Verdaasdonk
-
In intieme kring / Annemieke HendriksTruus Gubbels
-
Popular Music and the State in the UK / Martin CloonanAndré Nuchelmans
-
De geschiedenis van de lelijkheid / Umberto Eco (red.)Pieter Hoexum
Recente aanwinsten van de bibliotheek
Benoemingen, promoties en symposia
- Jack van der Leden & André Nuchelmans