Boekman 117
Veel kunstenaars houden het financieel uit ‘omdat ze slim trouwen’, kreeg Ingrid van Engelshoven te horen nadat ze was aangetreden als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in oktober 2017. Reden te meer voor de minister om de sector bij zijn initiatieven voor verbetering van de culturele arbeidsmarkt te ondersteunen, zoals bij de toepassing van de Fair Practice Code en de uitvoering van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector.
Yolande Melsert (Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten), Jeroen Bartelse (Muziekcentrum TivoliVredenburg) en Marc van Warmerdam (film- en theaterproducent) gaan in op de vraag wat ervoor nodig is om de arbeidspositie in de podiumkunsten te verbeteren. Joram Kraaijeveld (Platform BK) vergelijkt het atelierbeleid van Amsterdam en Rotterdam en Rogier Brom (Boekmanstichting) brengt aan de hand van beschikbare cijfers de culturele arbeidsmarkt in kaart. De toenemende inzet van vrijwilligers in sommige culturele sectoren geeft aan dat door de bezuinigingen de balans tussen betaalde en onbetaalde arbeid verstoord is geraakt, legt Edo Dijksterhuis uit. Het versterken van het verdienvermogen is misschien wel de belangrijkste uitdaging voor de sector, stelt Mariëtte Hamer (Sociaal-Economische Raad) in haar epiloog.
Meewerkende auteurs: Erik Akkermans, Marguerite van den Berg, Rogier Brom, Edo Dijksterhuis, Birgit Donker, Lisa Gritter, Mariëtte Hamer, Julia Jansen, Nico de Klerk, Aline Knip, Johan Kolsteeg, Joram Kraaijeveld, Kim van der Meulen, André Nuchelmans, Lisette Olsthoorn, Claartje Rasterhoff, Gijs Scholten van Aschat, Ranti Tjan, Koos de Wilt, Jan Zoet.