Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Culturele arbeidsmarkt

Redactioneel

  • Redactioneel Boekman 117

    Veel kunstenaars houden het financieel uit ‘omdat ze slim trouwen’. Dat was wat Ingrid van Engelshoven te horen kreeg kort nadat ze was aangetreden als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in oktober 2017, zo vertelde ze tijdens het Paradisodebat in augustus jongstleden. ‘Als minister van emancipatie zeg ik: “Dat moeten we beter organiseren”.’ De minister wil dan ook de sector bij zijn initiatieven voor verbetering van de culturelearbeidsmarkt ondersteunen, zoals bij de toepassing van de Fair Practice Code, het initiatief ter verbetering van arbeidsvoorwaarden en
    toekomstperspectieven in de culturele en creatieve sector. Ook kan de sector voor 2019 rekenen op een loon- en prijsbijstelling van 2,5 procent en komt er geld beschikbaar voor continuering van honorariumrichtlijnen en uitvoering van de Arbeidsmarktagenda culturele en creatieve sector.

Artikelen

  • De Hand aan de ploeg
    Ultrakorte geschiedenis van werk, markt en inkomen in de culturele en creatieve sector
    Erik Akkermans
  • De Fair Practice Code
    Jan Zoet
  • De complexe arbeidsmarktpositie van de kunstenaar
    Rogier Brom
  • Betaalbare ateliers, een maatschappelijke zaak
    Joram Kraaijeveld
  • Op naar een gezonde arbeidsmarkt
    Interview met Jeroen Bartelse (Muziekcentrum TivoliVredenburg), Yolande Melsert (Nederlandse Associatie voor Podiumkunsten) en Marc van Warmerdam (Orkater)
    Kim van der Meulen
  • Scholing
    'Niet omdat het moet, maar omdat het aantrekkelijk is' Interview met Thera Jonker (HKU) en Evert Hoogendoorn (IJsfontein)
    Koos de Wilt
  • Kracht en Kwetsbaarheid
    Vrijwilligers in de kunst- en cultuursector
    Edo Dijksterhuis
  • Fantaseren over staken
    Precariteit, de culturele sector, het werk van de suppoost en de (on-)mogelijkheid van actie
    Marguerite van den Berg, Lisette Olsthoorn en Julia Jansen
  • Opdrachten in vrijheid
    Birgit Donker en Aline Knip
  • Het bijzondere karakter van de culturele arbeidsmarkt
    Epiloog
    Mariëtte Hamer

Columns en reportages

  • Groot nieuws, dames en heren, groot nieuws! Gijs Scholten van Aschat

    Minister-president Mark Rutte heeft een maatregel aangekondigd waarvan niemand had durven dromen. Deze maatregel was niet opgenomen in het regeerakkoord, noch in de verkiezingsprogramma’s van de coalitiepartijen. Verslaggevers en politiek commentatoren hebben dit daarom niet kunnen voorzien. Vanaf nu gaat er 2 miljard extra structureel naar Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hoe is het mogelijk?

  • Sparen, dromen, kleien Ranti Tjan

    Kan ik bij jullie gratis studeren, hebben jullie een beurs voor me? Zoals bij Ateliers of Rijksakademie?’ Het is een vraag waar vanuit Sundaymorning@ekwc maar één antwoord op mogelijk is. Ondanks de vrijstelling van subsidie in 2012 krijgen wij hem nog vaak te horen en iedere keer moeten we duidelijk maken dat we geheel do it yourself zijn. En hoewel we sinds 2017 weer overheidssubsidie krijgen, is dat nog niet op het pre-2012-niveau. Hoe moet het dan?… wordt er verzucht, of, in de meeste gevallen: How the fuck am I gonna pay you, of soortgelijke woorden in het Spaans, Chinees of Indiaas.

  • LinC-programma opent een nieuwe wereld Interview met Paul Adriaanse André Nuchelmans

    Het leerprogramma Leiderschap in Cultuur (LinC) werd in het kader van cultureel ondernemerschap in 2012 op initiatief van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) opgezet voor een periode van vier jaar. Het programma richtte zich op (potentiële) leiders in de culturele sector. ‘Deelnemers van LinC onderzoeken nieuwe verbindingen tussen instellingen, disciplines, cultuur en samenleving en werken zo aan een vitale, slagvaardige en financieel gezonde culturele sector’, zo staat in een evaluatie van het programma te lezen (LinC2018).

  • David Bowie is een slappeling Lisa Gritter

    En toen stortte ik in’ is een veelgehoord statement van mensen die met een burn-out te maken hebben gehad. En dat zijn er (te) veel. Ook ik stortte in. Achteraf gezien was het niet zozeer instorten, zoals je dat voor je ziet bij een gebouw dat wordt opgeblazen, maar veel meer als bij een spelletje Jenga, waar langzaamaan de bouwstenen uit de structuur getrokken worden. Tot op een gegeven moment de toren zo losjes staat dat de minste verschuiving van een steen een totale instorting veroorzaakt. En dat gebeurde begin 2017. Had ik het kunnen zien aankomen? Jazeker. Had ik het kunnen voorkomen? Goede vraag.

Maakt onderdeel uit van:

Dossier culturele arbeidsmarkt

Partners & subsidienten