Boekman #92
€ 15,-
Boekman 92
Cultuureducatie is al jaren speerpunt van het kunstbeleid. Beleidsmakers en politici zetten er stevig op in en hebben er relatief veel subsidie voor over, ook het huidige kabinet. Maar de effecten van educatiebeleid zijn moeilijk te meten. En wat nog meer speelt: educatiebeleid komt niet verder dan de voordeur. Keer op keer blijkt de manier waarop ouders hun culturele gewoonten overdragen beslissend te zijn voor de latere cultuurdeelname van kinderen. Boekman 92 probeert licht te werpen op het ondoorgrondelijke proces van cultuuroverdracht. De artikelen zijn grotendeels het resultaat van inzichten die hooggeleerden, ambtenaren en culturele onderzoekers uitwisselden tijdens een expertmeeting die de Boekmanstichting en de KNAW eerder dit jaar belegden.
Redactioneel
-
Redactioneel Boekman 92
Jack van der Leden
Voorleesproject De Verteltas stimuleert (groot)ouders en (klein)kinderen om thuis samen te lezen. Scholen verstrekken ouders tassen met prentenboeken en educatieve opdrachten voor thuisgebruik. Het project slaat hiermee een brug tussen cultuuroverdracht op school en binnen het gezin. Bij het opzetten van deze schoolprojecten houdt het ministerie een oogje in het zeil. Via een omweg stapt dus ook de overheid met De Verteltas door de voordeur naar binnen.
Artikelen
- Valt van cultuuroverdracht nog iets te verwachten? De doelstellingen zijn verheven en teleurstelling kan niet uitblijven Paul Schnabel
- Cultuuroverdracht achter de voordeur De rol van de ouders is beslissend voor het culturele participatiepatroon van hun kinderen Cas Smithuijsen
- Verplichten én verleiden Interview met Frits van Oostrom, de man achter Canon van Nederland, over cultuureducatie Kim van der Meulen
- Kanttekeningen bij de rol van de onderwijzer Cultuuroverdracht gaat te vaak over wat kinderen moeten leren en te weinig over hoe ze leren Teunis IJdens
- De grootouder als cultuurbewaker Met wat voor cultuur brengen grootouders hun kleinkinderen in aanraking? Dirk Sikkel
- Onder Professoren Digitale navelstreng voedt kinderen met cultuur: Interview met Peter Nikken, bijzonder hoogleraar Mediaopvoeding Sandra Jongenelen
- Leren van je grootvader Een bezoek aan Teylers Museum is als een reisje in een tijdmachine Marjan Scharloo
- Cultuureducatie: een onmisbaar onderdeel van ons onderwijs Waarom cultuureducatie als volwaardig vak topprioriteit moet zijn voor cultuurpolitiek Frans Becker
- Cultuur in de ban van maakbaarheid Wat is de taak van de overheid met betrekking tot kunst en kunsteducatie? Floor Ockers
- Hoe muziek de generatiekloof overbrugt Onderzoek naar de overdracht van muzieksmaak van ouders op kinderen Tom ter Bogt
- Cultuuroverdracht bij de KNAW, een impressie Terugblik, conclusies en aanbevelingen Kim van der Meulen en Cas Smithuijsen
Boekbesprekingen
- Punk en Ultra in perspectief. 'Anti als levenshouding' Over: Leonor Jonker - No future nu: Punk in Nederland 1977-2012 / Harold Schellinx - Ultra: Opkomst en ondergang van Ultramodernen, een unieke Nederlandse muziekstroming (1978-1983) Jan van der Plas
- Het belang van informele filmdistributie Over: Ramon Lobato - Shadow Economics of Cinema: Mapping Informal Film Distribution Peter Bosma
- Het alternatieve filmcircuit in kaart Over: Frans Westra - Passie voor cinema. Ruim veertig jaar pionieren in het voetspoor van de Filmliga Dorothee Verdaasdonk
- Wel flirten, niet trouwen Over: Willem Elias - Tekens aan de wand: Hedendaagse stromingen in de kunsttheorie Pieter Hoexum
- Cultuurbeleid in oorlogstijd Over: Benien van Berkel - Dr. Tobie Goedewaagen (1895-1980): Een leven lang nationaal-socialist Arnold Witte