Boekman 116
Technologie heeft de kunstwereld ingrijpend veranderd. Voor veel makers van kunst is technologie, in het bijzonder digitalisering en nieuwe media, een vertrouwd onderdeel van het productieproces. Allerlei toepassingen vergemakkelijken bovendien de distributie van kunst en cultuur en veranderen de beleving ervan door consumenten.
Hoe lang duurt het nog voor kunstmatige intelligentie (AI) de kunstenaar vervangt? AI kan menselijk gedrag en menselijke kunst akelig goed imiteren, maar niet de innerlijke drift en de hogere rationaliteit, ethiek en esthetiek die eraan gekoppeld zijn, aldus Piek Vossen. Toef Jaeger gaat in op de rol van big data binnen het boekenvak en Dana Linssenanalyseert de meerwaarde van Virtual Reality (VR) voor filmproductie. Terwijl het bezoek aan galeries gestaag terugloopt, is de handel in kunst via internet booming. De klassieke galerie moet mee in de digitale revolutie, wil zij niet de boot missen, schrijft Edo Dijksterhuis. De overheidsfinanciering van digitale cultuur laat nog veel te wensen over, zo is te lezen in het interview met Marleen Stikker (Waag), Michel van Dartel (V2_) en Anne Nigten (The Patching Zone). Verder aandacht voor o.a. de opmars van technologie in het kunstvakonderwijs en de impact van VR op de beleving van architectuur en literatuur.
Meewerkende auteurs: Natasja Admiraal, Peter Bosma, Edo Dijksterhuis, Toef Jaeger, Richard Kofi, Jack van der Leden, Dana Linssen, Koert van Mensvoort, André Nuchelmans, Lucas Nuchelmans, Joost Poort, Paul Postma, Tom Ruette, Bjorn Schrijen, Piek Vossen, Huub Wijfjes en Sabine Zwart.