State on Stage gaat over de relatie tussen overheden en de podiumkunsten in verschillende Europese landen in de afgelopen vijftien jaar. Om te overleven moeten podiumkunsten zich aanpassen aan de voortdurende veranderingen in het artistieke, commerciële en politieke klimaat. Zo stelt de subsidiënt tegenwoordig steeds vaker economische, educatieve of sociale voorwaarden alvorens bij te dragen. Maar de slinkende overheidssubsidies zijn niet genoeg. Overleven lukt tegenwoordig alleen als deze worden aangevuld met eigen inkomsten.
Dit boek laat zien hoe professionals uit de podiumkunsten zich in dit krachtenveld staande houden. Zij combineren commercieel ondernemerschap steeds behendiger met de nodige politieke vaardigheden, zodat de goede verstandhouding met overheidsinstanties op peil wordt gehouden.
Internationale verschillen komen aan het licht in de vijftien portretten van EU-landen die in het boek zijn opgenomen. Die onthullen de geheimen achter de schermen: overproductie, inefficiënte besteding van subsidiegeld en duizenden podiumkunstenaars die werkloos duimen draaien. Maar ook het succesvol zoeken naar andere bronnen van inkomsten, ander publiek en nieuwe artistieke vergezichten.
State on Stage bevat zowel voor de landelijke als de internationale situatie inspirerende literatuur, essentiële aanbevelingen en nieuwe perspectieven voor iedereen die zich met de podiumkunsten bezig houdt: managers, onderzoekers, beleidsmedewerkers en politici.
Met bijdragen van: Hans Onno van den Berg, Lluís Bonet, Vesna Čopič, Costis Dallas, Christian Esch, Rod Fisher, Rui Telmo Gomes, Ineke van Hamersveld, Sofia Karagianni, Hans van Maanen, Emmanuel Négrier, Georgia Papadopoulu, Lyudmila Petrova, Annick Schramme, Riitta Seppälä, Katia Segers, Cas Smithuijsen, Barbara Stüwe-Eßl, Corina Şuteu, János Zoltán Szabó, Margaret Tali, Ana Villarroya en Joris Vermeulen.