R. Ticheler (2015)
De geefrelatie tussen beeldend kunstenaar en mecenas: de succesfactoren en bedreigingen in de geefrelatie tussen beeldend kunstenaars en mecenassen in de provincie Gelderland
Masterscriptie Kunstbeleid en mecenaat, Kunst- en Cultuurwetenschappen, Radboud Universiteit Nijmegen
Het doel van deze masterscriptie is om te inventariseren wat de succesfactoren en bedreigingen zijn in de geefrelatie tussen beeldende kunstenaars en mecenassen in de provincie Gelderland, vanuit beide perspectieven. Hiervoor worden achtereenvolgens de volgende aspecten bestudeerd: het weldoenerschap van de gevers in de kunstwereld, de selectiemotieven- en criteria van zowel beeldend kunstenaar als mecenas om een geefrelatie met elkaar aan te gaan, de impact van die verhouding tussen beiden op de productie en distributie van kunstwerken en tot slot de balans in de relatie tussen donateurs en krijgers.
Naast literatuuronderzoek (sociologische/antropologische theorieën van Aafke Komter, Howard Becker en Pierre Bourdieu over giftgedrag en onderzoek naar particulier mecenaat in de beeldende kunstsector van Renee Steenbergen en Helleke van den Braber) heeft de auteur mecenassen en kunstenaars geïnterviewd. Kijken de betrokkenen op dezelfde manier tegen een potentiële geefrelatie aan? Mag de mecenas zich bijvoorbeeld in de kunstenaarspraktijk mengen door inhoudelijk advies te geven? Of voelen beide partijen zich er prettiger bij wanneer de mecenas enkel een financiële en/of een materiële bijdrage levert?
Een van de conclusies luidt dat het van belang is dat weldoener en kunstenaar dezelfde artistieke conventies delen en een vergelijkbaar (artistiek) aanzien hebben. Daarbij is het eveneens belangrijk dat de mecenas zijn/haar eventueel tekort aan culturele competentie compenseert met economisch kapitaal en dat de kunstenaar zijn cultureel kapitaal inzet bij de inhoudelijke en artistieke componenten van de productie van zijn werk.