Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Home » Actualiteit » Verslagen » Leestip: Kunsteducatie voor families

Leestip: Kunsteducatie voor families

Hoogstraat, E. en M. Warmer (red.) (2014)
Kunsteducatie voor families : intergenerationeel spelen in musea en op festivals.
Arnhem: ArtEZ Press, 140 p.
Signatuur bibliotheek: 14-071

Intergenerationeel spelen – letterlijk: tussen generaties – houdt in dat (groot)ouders en kinderen dichter bij de kunst komen te staan door ermee te spelen. Het uiteindelijke doel is het tot stand brengen van een dialoog tussen (groot)ouder en kind. Vanuit dit idee is het educatieve project De Winterspelen ontstaan, ontwikkeld door studenten en alumni van de Docentenopleiding Beeldende Kunst en Vormgeving van ArtEZ (DBKV ArtEZ) in samenwerking met het Kröller-Müller Museum. Bij De Winterspelen zijn diverse varianten van intergenerationeel spelen gebruikt. Ze staan ter inspiratie beschreven in dit boekje. Een voorbeeld is het werkspel, ook wel workshop genoemd. Het Kröller-Müller Museum maakte hiervoor gebruik van een green screen, waarbij videobeelden werden gemonteerd op een weergave van een abstract schilderij van Bart van der Leck. Andere voorbeelden zijn het kijkspel, het bouwspel, het speurspel, het ontdekspel en het routespel.
De beschreven projecten zijn ontwikkeld vanuit de overtuiging dat beeldende kunst intenser wordt beleefd door intergenerationeel spelen. De uitgave bevat verslagen over projecten van musea, waaronder het Museum Arnhem en Villa Zebra, en kunstfestivals als de Gelderse Kunstspelen, die op een interactieve wijze kinderen en hun (groot)ouders willen laten nadenken over de kunst. Deze verslagen zijn bedoeld als stimulans, maar ook als voorbeeld voor lezers die zelf een intergenerationeel spel willen opzetten. Om dit te vergemakkelijken formuleren de auteurs specifieke vragen zodat de lezer zijn eigen idee kan ontwikkelen. Een van die vragen is: wat wil jij in het museum doen? Iemand kan vervolgens in een daartoe opgesteld schema aangeven welk spel hij wel of juist niet aantrekkelijk vindt. Ook is er ruimte om aan te geven waar iemand behoefte aan heeft, wat hij geweldig zou vinden, welke drempels hij ervaart. Drie korte verslagen over diverse musea die kinderen interactief de kunst laten beleven dienen ter inspiratie. In het Kröller-Müller museum werd bijvoorbeeld gefilosofeerd met de kinderen. Opvallend waren de originele ideeën van kinderen over kunst. In Villa Zebra gebruiken ze een interactieve audiotour.

Dit boekje is toegankelijk geschreven en (letterlijk) makkelijk mee te nemen door het kleine formaat. Het bevat foto's van de musea, de projecten en de deelnemers. Het werkt inspirerend voor het ontwikkelen van een soortgelijk project, maar het is ook interessant voor degenen die op een onconventionele manier durven na te denken over kunst.

Manon Barnier studeert Taal & Communicatie aan de Universiteit van Amsterdam

Bekijk meer: Verslagen

Partners & subsidiënten