Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Home » Actualiteit » Verslagen » Uitreiking MCN Muziekscriptie Prijs 2009

Uitreiking MCN Muziekscriptie Prijs 2009

Voor de negende keer alweer werd op 12 april de Muziekscriptieprijs uitgereikt. De eerste 7 edities werd de prijs georganiseerd door het Nationaal Pop Instituut (NPI) en heette Popscriptieprijs. Bij de fusie van het NPI met de andere ondersteuningsinstituten op het gebied van muziek in Muziek Centrum Nederland (MCN) ging de prijs mee. Wel veranderde de naam in MCN Muziekscriptie Prijs en werd het onderwerp voor de prijs verbreed naar de volledige muzieksector.
In een volle zaal bij het MCN aan het Rokin in Amsterdam hadden zich de genomineerden met familie en kennissen en andere geïnteresseerden verzameld. Jan van der Plas, voorzitter van de jury, nam het woord en vertelde dat er dit jaar 29 inzendingen voor de prijs waren, meer dan andere jaren. Bachelor- en masterscripties in het wetenschappelijk onderwijs en het hoger beroepsonderwijs kunnen meedingen naar de prijs. De jury, die naast Van der Plas bestond uit Tom ter Bogt, Tom Engelshoven, Henkjan Honing, Walter van de Leur en Leenke Ripmeester, was meer dan voorgaande jaren te spreken over het niveau van de inzendingen. De periode van het ‘nieuwe leren’ behoorde duidelijk tot het verleden en uit alle inzendingen sprak een grotere betrokkenheid van de begeleiders.
De jury had de 29 inzendingen teruggebracht tot een longlist van 6 scripties. Daaruit werden er 3 genomineerd. De genomineerden waren:

• De Herverzigeunering van Taraf de Haïdouks door Julia Heuwekemeijer
(masterscriptie muziekwetenschap, Universiteit van Amsterdam)
• Archief Paradiso door Berit Soolsma en Marije van Veen
(bachelorscriptie cultureel erfgoed, Reinwardt Academie)
• Orkesteducatie als belevenis door Noor van de Wetering
(masterscriptie kunsteducatie, Alliantie Kunsten Fontys Zuyd).

Jan van der Plas riep de genomineerden naar voren en hield met allen een kort interview over waarom zij voor het onderwerp van hun scriptie hadden gekozen en wat de bevindingen het onderzoek waren.
Heuwekemeijer onderzocht de rol van authenticiteit in het succes van de zigeunermuziek van Taraf de Haïdouks. Het concept van de muziek is bedacht door twee Belgische producers en sloeg eerst in West-Europa aan en pas daarna in de bakermat van de zigeunermuziek Roemenië.
Soolsma en Van Veen combineerden hun interesse in muziek met hun studie cultureel erfgoed en maakten in opdracht van poppodium Paradiso een beleidsplan voor het archief van posters en andere popparafernalia die het podium in haar inmiddels 40-jarig bestaan heeft opgeleverd en deels in eigen bezit heeft. Voorstel was een interactieve website met daarop de objecten en de mogelijkheid van bezoekers om hun herinneringen daar aan toe te voegen. Gezien de huidige financiële situatie zit verwezenlijking er niet direct in, maar het idee sprak de jury erg aan.
Van de Wetering onderzocht de inzet van educatieprojecten in het voortgezet onderwijs van het Haagse Residentieorkest. Zij kwam er achter dat dat een recent verschijnsel is. Er zijn ideeën te over voor dergelijke projecten, maar ook hier is de financiële armslag van het orkest een belemmering om een stap verder te komen.
De jury was niet alleen lovend over de genomineerde scripties maar plaatste er ook een aantal kritische kanttekeningen bij, waar de schrijvers lering uit kunnen trekken. Een welgemeend en nuttig advies.

De jury was unaniem in haar besluit de MCN Muziekscriptie Prijs 2009 van 500 euro toe te kennen aan Berit Soolsma en Marije van Veen voor hun beleidsplan voor het archief van Paradiso. Heuwekemeijer was de gelukkige tweede en Van de Wetering kreeg de derde prijs. De winnende scriptie is te lezen op archiefparadiso.blogspot.com. Op de site van MCN is een verslag van de bijeenkomst met een link naar het volledige juryrapport te vinden. Alle ingezonden scripties zijn in het Muziek Informatie Centrum van het MCN in te zien.

Bekijk meer: Verslagen

Partners & subsidiënten