Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Home » Verdieping » Boekman artikelen » Een waaier aan toekomstdromen

Een waaier aan toekomstdromen

Kunstprofessionals en hun praktijken

‘Nu breaking een olympische sport is geworden verwacht ik dat we gaan groeien. Maar we hebben niet genoeg ruimte om dit op te vangen.’

‘Als kunstenaar wil ik iets bereiken en heb ik een verhaal, een boodschap. Om mensen uit te nodigen deel te nemen stel ik mezelf de vraag: “Wat is de rol van de deelnemer, waarom en hoe gaat die participeren in mijn werk?”.’

‘Elke week keek ik naar wat wel door kon gaan voor de jongeren. Online werkte niet goed, veel van die jongeren hadden een rugzakje mee en niet een ideale thuissituatie om online te kunnen meedoen. Hun oefenplek buitenshuis was hun “thuis”.’

‘Ik hou mijn eigen broek op en heb me eerlijk gezegd niet eens verdiept in de specifieke steunregelingen die er vanuit de overheid voor de kunstensector zouden zijn.’

Noten

1 Eenwoud is ontstaan in het kader van Common Ground, een initiatief van Studio Assisië op het gelijknamige landpark (www.lobkemeekes.nl/eenwoud).

2 Zie onder andere www.lkca.nl/publicatie/kunstenaars-stoppen-niet/ en www.lkca.nl/publicatie/arbeidstevredenheid-nonformals-en-collectieven/

  • Uslu, G. (2022) Hoofdlijnenbrief cultuur 2022: herstel, vernieuwing en groei. Tweede Kamer 32820, nr. 467.

Amalia Deekman

Specialist onderzoek bij Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). Haar specialisatie is cultuurparticipatie in de vrije tijd. Fotografie: Lilian van Rooij.

 

Partners & subsidiënten