Boekman 97
De Staat van Cultuur brengt al het beschikbare cijfermateriaal uit de culturele sector bij elkaar om zo ontwikkelingen over een langere termijn en in onderlinge samenhang te tonen.
De cijfers zijn geïndexeerd over de periode 2005-2011 en voor het eerst bijeengebracht in de Cultuurindex Nederland 2013. Materiaal is gegroepeerd rond vier pijlers: capaciteit, participatie, geldstromen en concurrentie. Aan het thema digitalisering wordt extra aandacht besteed. Daarnaast bevat deze uitgave een overzicht van alle beschikbare monitoren op het gebied van cultuur.
Boekman 97 werd gepresenteerd op 9 december 2013 tijdens het congres De Staat van Cultuur.
Inleiding
-
De veranderlijke staat van cultuur
Ten geleide
Victor Halberstadt en Kim Putters
Hoe is het gesteld met de kunst en cultuur in Nederland? En zat daar door de jaren heen verandering in? Om deze vragen te kunnen beantwoorden is de Cultuurindex Nederland opgezet.
-
Cultuurindex Nederland
Kerngegevens over de culturele sector 2005-2011
Jeroen Boelhouwer, Andries van den Broek, Koen van Eijck, Cas Smithuijsen, Henk Vinken en Lisa van Woersem
De culturele sector is in transitie. Culturele praktijken veranderen door digitalisering. Participatie laat na een aanvankelijk stijging een daling zien, ondanks grotere capaciteit en concurrentiekracht. Statistieken winnen aan zeggingskracht als ze in een onderlinge samenhang kunnen worden gepresenteerd en vergeleken. Met de Cultuurindex Nederland is daarmee een begin gemaakt.
-
Dankwoord
De eerste editie van de Cultuurindex Nederland (CiN) en de rapportage daarover in Boekman 97: De Staat van Cultuur konden er komen dankzij de inspanning en steun van een groot aantal personen en instellingen. Zij deelden hun inzichten en (kern)cijfers met de samenstellers van de Cultuurindex en de redactie van De Staat van Cultuur in royale mate. Wij zijn hen dan ook zeer erkentelijk voor hun enthousiasme en medewerking.
Artikelen Pijler Capaciteit
- Het aanpassend vermogen van de cultuursector Jack van der Leden en Cas Smithuijsen
- Dynamiek in de podiumkunsten Jamilja van der Meulen
- Openbare bibliotheken Van boekenuitleen naar leesbevordering en media-educatie Ap de Vries en Francien van Bohemen
- Cultureel erfgoed gemeten Jamilja van der Meulen en Frank Bergevoet
- Nieuwe museumvormen vragen om andere afbakeningscriteria Frank Bergevoet
- Boeken houden van mensen Heleen Tersteeg
- U vraag, wij draaien André Nuchelmans
- Van picture palace tot high-tech entertainmentcentrum Dimitri Lahaut
Artikelen Pijler Participatie
- Draagkracht maakt het verschil in participatiemaatschappij Cas Smithuijsen
- Cultuurparticipatie Minder beoefening en consumptie Andries van den Broek en Koen van Eijck
- Cultuurdeelname in de levensloop Piet Hagenaars
- Draagvlak naar draagkracht Cas Smithuijsen en Lisa van Woersem
- Bestemming 'Holland' Jos Vranken
- De sterke merkkracht van de cultuursector Hendrik Beerda
Artikelen Pijler Geldstromen
- Op zoek naar onderlinge samenhang tussen de geldstromen Berend Jan Langenberg en Symon Algera
- Factsheet Cultuur 2013, toelichting en achtergrond Symon Algera
- Productie en bekostiging van de cultuursector Berend Jan Langenberg, Carlien Schrijvershof en René Goudriaan
- Creatieve kruisbestuivingen Ottilie Nieuwenhuis en Olaf Koops
- Gulle gevers? Theo Schuyt en René Bekkers
- Directe subsidies voor kunsten, erfgoed en media Bastiaan Vinkenburg
- Pieken en dalen in belastingsubsidies voor cultuur Sigrid Hemels
Artikel Pijler Concurrentie
Artikelen Thema Digitalisering
Columns
-
What’s treasured, is measured
Anna Elffers
Musea, festivals, muziekscholen, theaters, dansgezelschappen, poppodia, bibliotheken… Allemaal zijn ze dag in dag uit bezig met het produceren, presenteren en beheren van een cultureel product. Het is niet verrassend dat de kwaliteit van dat product voor deze instellingen belangrijk is en heel veel aandacht krijgt. Dit is hun missie, het is waar alles om draait. Toch is alleen daarmee bezig zijn al tijden niet meer voldoende om je staande te kunnen houden. Subsidiegevers en sponsors voeren de druk op culturele organisaties op om te bewijzen dat ze ertoe doen, en nemen daarbij geen genoegen meer met alleen een verwijzing naar de intrinsieke kwaliteit van het cultuurproduct. Steeds vaker vragen ze om harde cijfers over het effect van kunst en cultuur in de samenleving: hoeveel mensen zijn er bereikt, hoeveel euro’s uitgegeven, wat levert het de regionale economie op?
-
Moeten we meten wat we allang weten?
Olav Velthuis
Wie weet hoeveel hedendaagse kunst er in Nederland jaarlijks wordt verkocht, mag het zeggen. Cijfers zijn schaars, onbetrouwbaar of moeilijk vergelijkbaar. Over jaarreeksen, die het mogelijk maken om iets te zeggen over trends binnen de markt, kunnen we alleen maar dromen.
-
Kijkcijfers als richtsnoer voor cultuurbeleid?
Huub Wijfjes
Elke ochtend rond half acht surfen honderden programmamakers en tv-directeuren naar de site van de Stichting Kijkonderzoek. Of men raadpleegt de app van die club. En dan is het zuchten of juichen. De kijkcijfers van de vorige avond zijn er weer; in elk dipje wordt al gauw een verontrustende trend vermoed; in elk piekje een succes. En voor je het weet denkt een directeur dan aan zijn leden (bij de publieke omroep) of adverteerders (bij de commerciëlen) en is de beslissing over doorgaan of stopzetten dichtbij.
Dossier
-
Landelijke monitoren en kerncijfers
Ineke van Hamersveld
Overzicht van nationale monitoren oftewel periodieke onderzoeken, met een landelijke reikwijdte, op het terrein van kunsten en erfgoed, media en entertainment, en creatieve zakelijke dienstverlening. Het overzicht bevat informatie over de doelstelling en zo mogelijk, recente bevindingen van de monitoren.
-
Statistisch onderzoek
Jack van der Leden
Selectie van eenmalige statistische onderzoeken, nationaal en op landelijk niveau, verschenen sinds 2010.
Boekbesprekingen
- Het kleurrijke boekenvak in Vlaanderen Over: Ludo Simons - Het boek in Vlaanderen sinds 1800. Een cultuurgeschiedenis Janneke Weijermars
- Muziekuitgevers trekken aan de touwtjes Over: Wes Wierda - Kick back van muziekuitgevers: belang en gedrag van een verborgen deel van de creatieve industrie. Gijsbert Kamer
- Wat maakt een kunstenaar succesvol? Over: Koos de Wilt (et al.) - De kunst en het zakendoen: wat ondernemers van succesvolle kunstenaars kunnen leren Antoinette van Dorssen
- Kunst(educatie) om de kunst? Over: Winner, E., T. Goldstein en S. Vincent-Lancrin - Art for art's sake? The impact of arts education Folkert Haanstra