Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Boekman 97

Inleiding

Columns

  • What’s treasured, is measured Anna Elffers

    Musea, festivals, muziekscholen, theaters, dansgezelschappen, poppodia, bibliotheken… Allemaal zijn ze dag in dag uit bezig met het produceren, presenteren en beheren van een cultureel product. Het is niet verrassend dat de kwaliteit van dat product voor deze instellingen belangrijk is en heel veel aandacht krijgt. Dit is hun missie, het is waar alles om draait. Toch is alleen daarmee bezig zijn al tijden niet meer voldoende om je staande te kunnen houden. Subsidiegevers en sponsors voeren de druk op culturele organisaties op om te bewijzen dat ze ertoe doen, en nemen daarbij geen genoegen meer met alleen een verwijzing naar de intrinsieke kwaliteit van het cultuurproduct. Steeds vaker vragen ze om harde cijfers over het effect van kunst en cultuur in de samenleving: hoeveel mensen zijn er bereikt, hoeveel euro’s uitgegeven, wat levert het de regionale economie op?

  • Moeten we meten wat we allang weten? Olav Velthuis

    Wie weet hoeveel hedendaagse kunst er in Nederland jaarlijks wordt verkocht, mag het zeggen. Cijfers zijn schaars, onbetrouwbaar of moeilijk vergelijkbaar. Over jaarreeksen, die het mogelijk maken om iets te zeggen over trends binnen de markt, kunnen we alleen maar dromen.

  • Kijkcijfers als richtsnoer voor cultuurbeleid? Huub Wijfjes

    Elke ochtend rond half acht surfen honderden programmamakers en tv-directeuren naar de site van de Stichting Kijkonderzoek. Of men raadpleegt de app van die club. En dan is het zuchten of juichen. De kijkcijfers van de vorige avond zijn er weer; in elk dipje wordt al gauw een verontrustende trend vermoed; in elk piekje een succes. En voor je het weet denkt een directeur dan aan zijn leden (bij de publieke omroep) of adverteerders (bij de commerciëlen) en is de beslissing over doorgaan of stopzetten dichtbij.

Dossier

Partners & subsidiënten