Update (oktober 2020)
Inmiddels hebben we de selectie en beschrijvingen van thema’s en domeinen aangepast. We bouwen voort op de indeling in 14 kernthema’s in de rapportage Het culturele leven van het SCP (2018) en brengen dit aantal voor gebruik in de database en op de website terug naar 10. Voor alle thema’s stellen we een aantal basisvragen op, die ons helpen de komende jaren samen met partners in het veld te werken aan verdere invullingen van de indicatoren en database. Binnen de kaders van het pilotproject is het doel niet om volledig te zijn, maar om vanuit gericht deelonderzoek indicatoren en datamodellen af te stemmen, zodat vergelijkend onderzoek binnen en tussen domeinen en thema’s beter kan worden gefaciliteerd.
Voorlopige indeling (sub)domeinen (april 2020)
Om aansluiting te vinden op vragen en discussies in het veld hebben we het brede cultuurlandschap schetsmatig ingedeeld in domeinen en subdomeinen (Figuur 1). Het biedt daarmee een voorlopige afbakening, waarvan de structuur open blijft zodat op termijn nieuwe activiteiten een plek kunnen vinden in de monitor. Als bijvoorbeeld omstandigheden veranderen en nieuwe vormen of genres toegevoegd moeten worden, dan kan dat. Door het interactieve element in de online ontsluiting is het daarnaast mogelijk om als gebruiker data over thema’s zoals arbeidsmarkt of participatie op te vragen met of zonder ‘radio & tv’ of met of zonder ‘educatie’.
Waarom hebben we voor deze afbakening gekozen?
Deze domeinen reflecteren in grote lijnen de culturele infrastructuur zoals deze te observeren is in bestaande organisatievormen, beroepspraktijken en financieringsstructuren. Dit heeft tot voordeel dat de indeling herkenbaar is voor betrokkenen en dat we daarmee bij bestaande rapportages kunnen aansluiten. Daarnaast faciliteert deze indeling ook een vraaggestuurde analyse van de data en kunnen we onder andere culturele ketens systematisch onderzoeken en relaties met andere, ook niet-creatieve, domeinen in kaart brengen. Een strikte afbakening langs beroepsgroepen of instellingstype (zoals musea, festivals, theaters of bibliotheken) zou onderzoek op zulke thema’s juist bemoeilijken. Gegevens over beroepsgroepen of instellingstypes zoals musea kunnen hierdoor bij verschillende domeinen worden ondergebracht. Via de database maken we het wel mogelijk om data op te vragen op bijvoorbeeld beroepsgroep of instellingstype, doordat deze labels worden toegevoegd aan de verschillende datasets.
Het aantal subdomeinen of de positie van de domeinen in de tabel zegt niets over de relevantie of de mate van uitwerking in de monitor. Het belang van bijvoorbeeld erfgoed in de monitor is net zo groot als beeldende kunst. Bij de (sub)domeinen moet nog worden benadrukt dat we met deze onderverdeling een indruk van de reikwijdte willen geven zonder te beperkend te zijn. We voorzien verdere verfijning naar subgenres en de crossovers tussen subgenres zijn uiteraard legio. Zulke crossovers, ook tussen de verschillende domeinen kunnen daarnaast ook een onderwerp van onderzoek zijn in de monitor.
Voorlopige indeling thema’s
Figuur 2 geeft voorbeelden van de thema’s die als basis dienen voor de database en de rapportages in de komende jaren. Hierbij wordt er onderscheid gemaakt tussen de meer overkoepelende, beschrijvende thema’s in de rapportages en de specifiekere thema’s die aansluiten bij actuele ontwikkelingen en discussies. De selectie van thema’s en indicatoren is niet statisch en kan in de komende jaren worden aangevuld en uitgebreid.
In de pilotfase wordt een kritische analyse gemaakt van veelgebruikte en mogelijke nieuwe indicatoren en beschikbare data waarmee o.a. onderstaande thema’s kunnen worden onderzocht.
Ga naar:
Notes
Ga naar: