Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Home » Thema’s » Cultuur en participatie

Thema Boekmanstichting

Cultuur en participatie

Tijdschrift Boekman

Gerelateerde content

Literatuur uit de catalogus

Toegang tot cultuur : op weg naar een nieuw bestel in 2029

Raad voor cultuur

Mensen hebben in Nederland geen gelijke toegang tot cultuur. Het aanbod van cultuur verschilt namelijk sterk per regio en kunstenaars of cultuurinstellingen hebben niet overal gelijke kans op financiële ondersteuning. Met het rapport beoogt de raad om de overheidsfinanciering zo veel mogelijk te laten bijdragen aan een rijk cultureel leven voor iedereen in Nederland. Dit is belangrijk omdat cultuur kleur geeft aan het leven van mensen en omdat cultuurproductie, -beoefening en -beleving bijdragen aan de brede welvaart in Nederland. Voorstellen voor verandering: 1) Kom tot een ‘Kaderwet cultuur’ en veranker daarin de zorg van het Rijk, provincies en gemeenten voor cultuur. 2) Breng de hele financiering vanuit de rijksoverheid onder bij 1 rijksfonds, met daarbinnen afdelingen met een provincie als werkgebied (en Caribisch Nederland) om alle regio’s vanuit cultuurbeleid aandacht te geven. De Raad voor Cultuur 'nieuwe stijl' zal dan niet meer adviseren over subsidieaanvragen, maar wel over de kaders en het beleid. 3) Hanteer brede begrippen van kunst en kwaliteit waarbij het bestaande aanbod wordt gekoesterd en het nieuwe wordt omarmd. 4) Verhoog het budget structureel met 200 miljoen euro per jaar. Advies + infographic + brochure.

bezoek catalogus
2024

Nederlands vrijetijdsonderzoek 2022/2023

Hove, R. ten, Krosse, C. de, I&O Research

Nederlanders besteden hun vrije tijd actief en gevarieerd, zo blijkt uit recent onderzoek naar de uithuizige vrijetijdsmarkt. Het Nederlandse Vrijetijdsonderzoek (NVTO) biedt een diepgaand inzicht hoe Nederlanders hun vrije tijd doorbrengen buitenshuis, inclusief de participatiegraad, meest ondernomen activiteiten en bestedingspatronen. In totaal hebben Nederlanders 2,4 miljard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Uit het onderzoek blijkt dat bijna de gehele Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder (98,6%) deelneemt aan tenminste één vrijetijdsactiviteit buitenshuis. In de provincies Flevoland, Limburg, Groningen en Overijssel lag de deelname nog hoger dan het landelijk gemiddelde.

bezoek catalogus
2024

Het cultuurpubliek onder de loep : publieksonderzoek cultuursector provincie Utrecht

Vries, J. de, Swolfs, R., Utrecht Marketing

Om meer te kunnen zeggen over het cultuurgedrag van Utrechters, is Utrecht Marketing in 2022 gestart met de uitrol van een cultureel segmentatiemodel. Het Culturele Doelgroepenmodel, al jaren succesvol toegepast door Rotterdam Festivals, segmenteert publiek op basis van cultureel gedrag en voorkeuren wat inzicht oplevert in demografie, socio-economische kenmerken, media- en internetgebruik en cultuur en gedrag van huidig publiek en (potentiële) doelgroepen. Uitbreiding en update van het rapport uit 2023 waarin op basis van bezoekersinformatie van 100 deelnemende culturele instellingen uit de Cultuurregio Utrecht een beeld is gecreëerd van het publieksbereik van de totale Utrechtse culturele sector met een verdieping op deelsector, op genre, op stad, wijk en op buurt.

bezoek catalogus
2024

Partners & subsidiënten