Boekmanstichting Kenniscentrum voor kunst, cultuur en beleid

Thema Boekmanstichting

Cultuur en participatie

Tijdschrift Boekman

Gerelateerde content

Literatuur uit de catalogus

Het culturele doelgroepenmodel : de persona’s, versie Rotterdam, 2021/01

Gecmen, D., Lemstra, E., Elsen, M. van, Rotterdam festivals
In deze interactieve pdf worden de 11 culturele doelgroepen uit het Culturele Doelgroepenmodel toegelicht. In het model wordt het publiek gesegmenteerd op basis van cultureel gedrag en voorkeuren. Eerst in drie hoofdgroepen: intensief, medium en licht (kijkend naar gebruik van het huidige kunst- en cultuuraanbod) en vervolgens naar de elf culturele doelgroepen. Het model is tot stand gekomen door data over cultuurgedrag te combineren met algemene Whize-informatie. Deze segmentatiemethode geeft onder meer inzicht in: demografie (locatie, leeftijd, geslacht, levensfase); socio-economische kenmerken (opleiding, inkomen); media- en internetgebruik; cultuur en gedrag van huidig publiek en (potentiële) doelgroepen.
bezoek catalogus
2021

De affordances van de digitale omgeving : hoe het begrijpen van online gemeenschappen kan bijdragen aan het bereiken van nieuw en bestaand publiek van de podiumkunsten

Rusticus, D.
De podiumkunsten kennen een verschuiving richting de digitale omgeving. Deze verschuiving was voor de pandemie al merkbaar, maar is nu in een stroomversnelling gekomen. Het doel van deze scriptie is om aan de hand van twee cases te onderzoeken of de kansen voor digitalsering gebruikt worden. De twee cases maken gebruik van een hybride manier van een voorstelling spelen. De cases betreffen NITE Delivery in Groningen en Tryater Nacht in Leeuwarden. De hoofdvraag voor dit onderzoek luidt: Maken culturele organisaties gebruik van kansen in de digitale ruimte wanneer het gaat om het bereiken en ontwikkelen van nieuw en bestaand publiek voor de podiumkunsten?
bezoek catalogus
2021

Willingness to attend : which audiences are ready to return

The Audience Agency
Looking at which audiences are most and least willing to attend live events in the near future and which are more or less likely to have already booked for them.
bezoek catalogus
2021

Streaming culture : subscription platforms and the unending consumption of culture

Arditi, D.
The explosion of services such as Netflix, Spotify, Disney+, Apple Music, Amazon Prime and YouTube, which allow us to access content at the click of a button, has turned the norms surrounding cultural consumption upside down. How has this shift to an apparently unending supply of content affected the way we consume our favourite binge-worthy show, blockbuster movie or hot new album release? Positioning streaming alongside a major shift to contemporary capitalism, David Arditi demonstrates that streaming platforms have created an economy where consumers pay more for the same amount of consumptive time. Encouraging us to look beyond the seemingly limitless supply of multimedia content, Arditi calls attention to the underlying dynamics of instant viewing – in which our access to content depends on any given service’s willingness, and ability, to license it.
bezoek catalogus
2021

Partners & subsidiënten