Boekman 100
In Boekman 100 buigt een keur aan specialisten zich over de vraag hoe en waar de kunstzinnige kiem tot bloei wordt gebracht. Hoe is het gesteld met de kunstzinnige oriëntatie in het basisonderwijs en waarom verzandt deze zo vaak in knutselen op de vrijdagmiddag? Waarom is er zo’n groot contrast in de manier waarop het kunstonderwijs op middelbare scholen vorm krijgt?
Er is dringend behoefte aan een andere visie op onderwijs waarin creatief, onderzoekend en ontwerpend leren centraal staat. Dat sluit aan bij de 21ste-eeuwse vaardigheden, en de eisen van het kunstvakonderwijs. Naast overheden, publieke cultuurfondsen en het onderwijs, zijn er ook ontelbaar veel culturele instellingen en particulieren betrokken bij artistieke talentontwikkeling, een verbrokkeld maar zich dynamisch ontwikkelend landschap. De auteurs in Boekman 100 pleiten voor een cultuuromslag, waarbij de dynamiek in het kunstenlandschap wordt ondersteund door een integrale en consequente overheidsvisie.
De Boekmanstichting, de KNAW, de Akademie van Kunsten en de OBA organiseerden een discussiemiddag over dit onderwerp op dinsdag 30 september 2014.
Redactioneel
-
Redactioneel Boekman 100
Artistieke talentontwikkeling, een verbrokkeld landschap
Creativiteit is de nieuwe grondstof voor succes. De maatschappelijke en economische behoefte aan innovatieve, creatieve denkers en doeners die flexibel kunnen inspelen op de snelle veranderingsprocessen van de 21ste eeuw, is groot. Kunstbeoefening speelt daarin een cruciale rol; zij stimuleert vaardigheden als improvisatievermogen, samen werken, digitale geletterdheid, een kritische houding, zoeken naar onverwachte invalshoeken en nieuwe oplossingen. Niet voor niets is talentontwikkeling een buzzword dat overal opduikt en als onderwerp hoog op de agenda van culturele instellingen, het kunstonderwijs en het ministerie van OCW staat.
Artikelen
- Talent is een kiem Juliette Walma van der Molen
- Kunst in het hart van het basisonderwijs Ineke van Hamersveld
- Van school af Recht doen aan het talent van de kunstenaar Alex de Vries
- Het recht op kunstbeoefening en culturele ontwikkeling Ocker van Munster
- Een wereld apart Ineke van Hamersveld en Kim van der Meulen
- 'Wat ik doe, begrijp ik' Hoe makersmovement het onderwijs helpt innoveren Marleen Stikker
- Verantwoord faciliteren en selecteren Agnes Elling
- Jonge theatertalenten maken vlieguren Gabriëlle van Lakwijk
- Is er leven na een talentenjacht? Klaas Knooihuizen
- Artistiek toptalent: oefenen, oefenen, oefenen? Interview met onderwijs- en ontwikkelingspsycholoog Remy Rikers Ineke van Hamersveld
Reportages
-
'Of er een bloem opengaat'
Peter Zunneberg
Ieder kind een toptalent, dat is het motto van openbare basisschool De Toermalijn in Cothen, in de gemeente Wijk bij Duurstede. ‘Dat voelen we ook echt zo’, zegt adjunct-directeur Mieke de Reuver. ‘Kinderen zijn uniek in wat ze kunnen en het is onze taak als leerkracht om dat talent volledig te laten opbloeien.’
-
Toegangspoort tot muzikale magie
Marielle Hendriks
De Matthäus zingen met het Collegium Vocale Gent in Het Concertgebouw, optreden in De Wereld Draait Door, soleren in de nieuwe opera Laika op het Holland Festival: de kinderen en jongvolwassenen bij Vocaal Talent Nederland draaien er hun ‘stem’niet voor om.
-
Talent voorbereiden op kunstvakopleiding
Peter Zunneberg
Al zolang als het bestaat biedt het Centrum voor de Kunsten Eindhoven (CKE) kinderen en jongeren die het talent en de motivatie hebben om uit te blinken in een van de kunsten, de mogelijkheid om zich te ontwikkelen tot toekomstig professional of excellerende amateurkunstenaar.
-
Op spitzen door het danstraject
Hilde Klein
Wil je dansen bij Het Nationale Ballet, dan gaat daar een heel traject aan vooraf.
-
Experimenteren bij Kunstbende
Lisa van Woersem
Kunstbende in in 1991 opgestart met als doel de kloof tussen jongeren en culturele instellingen te verkleinen.
-
Hoger reiken
Bea Ros
Mensen zo ver krijgen dat ze mooier en beter gaan zingen. Dat vindt zangpedagoge Elizabeth van Daalen wel een mooie definitie van talentontwikkeling.
-
Literair productiehuis wil keurmerk bieden
Jack van der Leden
Literair productiehuis Wintertuin in Nijmegen trekt alles uit de kast om de literaire cultuur te bestendigen via genreverbindende producties, voorstellingen en evenementen op het snijvlak van literatuur en andere kunsten voor podia, musea en festivals, in Nederland, België en Duitsland.
-
Van passie tot beroep
Bea Ros
Te midden van de diverse talentenfestivals valt AMZAF op omdat het een particulier initiatief is, vrijwel volledig gesponsord met geld uit het bedrijfsleven.
-
Brabants toptalent krijgt speelruimte
André Nuchelmans
Het project Proud of the South biedt tien geselecteerde bands en artiesten een coachings- en leertraject aan.
-
Spin Off slaat brug tussen urban dance en theater
Marie-Louise Smolenaars
Spin Off is Nederlands eerste landelijke urban dance-wedstrijd. Wat in 1999 in Amsterdam begon als klein breakdance-event is uitgegroeid tot een wedstrijd met acht voorrondes, verspreid over het hele land, en een uitgebreide randprogrammering van lezingen en seminars.
Vierde Boekmanlezing
-
Waarom Halina Reijn Avignon bereist, niet Stadskanaal
Cas Smithuijsen
In de afgelopen 75 jaar hebben ingrijpende veranderingen in de rol van de nationale staat en van de internationale economische orde, en de komst van nieuwe communicatienetwerken een grote impact op de productie, verspreiding en afname van kunst en cultuur gehad. Daarmee rijst de vraag wat anno 2014 de betekenis van Emanuel Boekman voor de relatie kunst en overheid nog is.
Dossier
-
Niet onder de korenmaat
Jonge talenten in de kunsten vier jaar gevolgd
Koen van Eijck en Peter van der Zant
Hoe ontwikkelen jongeren hun kunstzinnig talenten? Wat zijn hun motieven en ambities? Worden ze door hun ouders gesteund, of door hun docenten? Willen ze beroemd worden of vooral zichzelf ontwikkelen? En hoe belangrijk zijn hun leeftijdgenoten bij het maken van hun keuzes? Stuk voor stuk interessante vragen voor overheden, instellingen en cultuurfondsen die initiatieven ontwikkelen om jonge beoefenaren van kunst te stimuleren.
-
Artistieke talentontwikkeling, 2009-2014
Jack van der Leden
Forum en boekbesprekingen
-
Nederland danceland: het succesverhaal van pragmatisch idealisme en zelfredzame netwerken
Victor van de Ven
Door talent te stimuleren en aan zich te binden blijven de sterke dance-organisaties innovatief en versterken zij hun positie. Tegelijkertijd kunnen talenten zich dankzij de expertise en professionele infrastructuur razendsnel ontwikkelen. Een win-winsituatie, die bijdraagt aan het Nederlandse dancesucces in binnen- en buitenland.
- Bezorgde boekenliefhebber Over: Ludo Simons - Te boek! Over boeken en boekenmensen André Nuchelmans
- Stilistisch fout, moreel fout, persoonlijk fout? De Kultuurkamer als 'dadererfgoed' Over: Claartje Wesselink - Kunstenaars van de Kultuurkamer: geschiedenis en herinnering Arnold Witte
- Een romanticus die vrijheid vindt in muziek Over: Thea Derks - Reinbert de Leeuw: mens of melodie Cas Smithuijsen
- Woorden die geen vlees willen worden Over: Hans den Hartog Jager - Het streven: kan hedendaagse kunst de wereld verbeteren? Pieter Hoexum