De klimaatcrisis is dé grootste uitdaging van deze tijd. De planeet warmt steeds sneller op, met grote en mogelijk onherstelbare gevolgen voor het leven op aarde. De cultuursector heeft unieke mogelijkheden om dit klimaatprobleem te helpen oplossen: door zelf te verduurzamen, maar vooral door met creatieve ideeën bij te dragen aan bewustwording en alternatieven voor een andere en groene wereld. Met kennis en inspiratie wil de Boekmanstichting de sector hierbij de komende jaren ondersteunen.
Wat verstaan we onder duurzaamheid?
Verduurzaming wordt – in navolging van het zogenoemde Brundtland-rapport – vaak gedefinieerd als ‘een ontwikkeling die tegemoetkomt aan de levensbehoeften van de huidige generatie, zonder die van de toekomstige generaties tekort te doen’. Dat is een brede definitie, en die blijkt ook uit de zeventien Sustainable Development Goals die de Verenigde Naties in 2015 vaststelden. Ons werk sluit bij verschillende van deze doelen aan, bijvoorbeeld op het gebied van een eerlijke arbeidsmarkt en diversiteit en inclusie. Onder het thema ‘duurzaamheid’ vangen we echter vooral onze activiteiten die betrekking hebben op ecologische verduurzaming en het klimaatprobleem. We kijken enerzijds wat cultuur kan doen om haar eigen ecologische voetafdruk te verkleinen, en anderzijds hoe cultuur anderen kan helpen of inspireren om dit te doen.
Wat hebben we al gedaan?
In 2019 voerden we samen met Bureau 8080 een surveyonderzoek uit waarin we bij wijze van nulmeting onderzochten hoe ruim 200 culturele organisaties bezig zijn met verduurzaming, en welke problemen of knelpunten zij daarbij ervaren. In 2020 volgde een nieuw onderzoek waarin we ook gemeenten meenamen, aangezien zij als eigenaar van veel cultureel vastgoed een cruciale rol in de verduurzaming van de culturele sector spelen. Ook organiseerden we in beide jaren samen met Bureau 8080 de State of Sustainability: een jaarlijks evenement om te inspireren, te informeren en te enthousiasmeren tot een steeds groenere culturele sector.
In 2021 wijdde tijdschrift Boekman zijn 127ste nummer aan ‘Cultuur en Duurzaamheid’, waarin het thema vanuit veel verschillende perspectieven en delen van de culturele sector werd belicht. In het verlengde van dit themanummer verscheen bovendien een digitale Boekman Extra over tools, gidsen en organisaties die kunnen helpen bij verduurzaming, en maakten we samen met DutchCulture de digitale talkshow Sustainability & internationalisation: an artistic dilemma or the perfect match?. Ook bundelden we cijfers en inzichten over duurzaamheid in de cultuursector in een dataverhaal voor de Cultuurmonitor.
Kennisdeling speelt een belangrijke rol in al onze activiteiten. De afgelopen jaren spraken we daarom geregeld met partners in binnen- en buitenland, en vertelden we over ons werk op nationale en internationale bijeenkomsten. Via onze kennisbank is daarnaast een grote en groeiende collectie publicaties over cultuur en duurzaamheid (digitaal) beschikbaar.
Wat doen we in 2022?
In februari 2022 publiceren we de digitale bundel Towards sustainable arts: European best practices and policies. Auteurs uit Duitsland, Finland, Nederland, Schotland, Spanje, Tsjechië en Vlaanderen reflecteren hierin op hoe cultuur, duurzaamheid en beleid elkaar in hun land versterken. Daarnaast treffen we voorbereidingen voor een nieuw onderzoek als vervolg op de enquête uit 2019 en hopen we later in het jaar een nieuwe editie van de State of Sustainability te kunnen organiseren.
Ook vergeten we onze eigen organisatie niet. In 2021 hebben we eerste stappen gezet in onze verduurzaming, waaronder de overstap naar een duurzamere energieleverancier en een duurzamere papiersoort voor tijdschrift Boekman. In 2022 vindt een grootschalige herinrichting van ons pand plaats, waarvoor we duurzaamheid als een van de belangrijkste uitgangspunten hebben geformuleerd.
The report discusses the climate emergency with respect to its social, political, economic and cultural aspects and focuses on the response of arts and culture actors for an ecological transformation. Presenting an analysis that makes a comprehensive assessment of ecological problems, the report emphasises the important role that the arts milieu can play towards transformation. Publication contains divers case studies from the Netherlands and the United Kingdom.
The art of zero : an indicative carbon footprint of global visual arts and the transition to net zero
Bottrill, C., Tickell, A., Julie’s Bicycle
Art matters. It speaks to foundational values and beliefs. It animates our lives with emotions, sensuousness, and connections. Making art has an incalculable cultural value. It matters economically too; global sales of art and antiques reached an estimated $50.1 billion in 2020, as compared to $64 billion in 2019 (Art Market Report 2020).
The purpose of this scoping study was to model indicative greenhouse gas emissions of the global visual arts sector by activity areas, identify opportunities for reduction and share examples of climate action from the sector.
An exploration of possibilities and challenges of fair international cultural cooperation
DutchCulture
In this publication DutchCulture looks back at fair international cultural cooperation the last three years, specifically focussing on the themes Funding, Climate Change and Language and formulating answers to fundamental questions. What lessons can we learn for cooperating in the present moment, and in the future? How do we ensure that cultural cooperation becomes more sustainable, equal and inclusive? The imbalance of international cultural cooperation seems to be growing as a consequence of the COVID-19 pandemic. Fair international cultural cooperation remains a much-needed focus area in the work of DutchCulture.
Opmerking: Deze instellingen zijn alleen geldig voor de browser en het apparaat dat je nu gebruikt.
Google Analytics
Analytische cookies verzamelen informatie over uw gebruik van de website. Met deze informatie kunnen wij die zo goed mogelijk laten werken. Dankzij de analytische cookies weten we bijvoorbeeld welke pagina’s het vaakst worden bezocht, kunnen we problemen vastleggen en weten we welke advertenties effectief zijn. Zo zien we hoe het publiek in zijn algemeen de website gebruikt, in plaats van een enkele persoon. Met die informatie analyseren we het verkeer op de website.